“Lyko spränger ny drömgräns – passerar 3 miljarder”
Så löd rubriken när Breakit i februari i år rapporterade om hur det gick för e-handlaren Lyko förra året. Som avslöjas ovan summerades fjolårets totala omsättning till över 3 miljarder kronor, en halv miljard mer än året innan.
”Vi genomförde vår bästa Black Week någonsin, tack vare våra investeringar i infrastruktur. Lager och logistik fungerade optimalt och våra digitala plattformar klarade det enorma trycket”, skrev medgrundaren vd:n Rickard Lyko då.
Han är ofta ansiktet utåt för bolaget. Men han är långt ifrån ensam bakom framgången.
Redan från början, när företaget endast var en blygsam liten startup i Dala-Järna, var hela familjen med ombord.
Erika Lyko, syster till Rickard Lyko, är något av en doldis. Idag är hon inte bara storägare i miljardssuccén, utan sitter även i styrelsen och jobbar operativt i företaget.
Hon har varit med sedan dag ett, berättar hon i Breakits och Qliros intervjupodd från e-handelseventet D-Congress, där hon intervjuades av Stefan Lundell.
Hur kommer det sig att du har varit så mycket i bakgrunden? Är det medvetet?
“Jag är frisör i grunden. Det har varit min styrka och det jag är bra på, så det är det jag har koncentrerat mig på att göra. Rickard har ju tagit en annan väg. Så det har ju bara varit helt naturligt att det har blivit så, skulle jag säga”, säger Erika Lyko, som växte upp med familjen i Dala-Järna.
Föräldrarna Lyko har alltid varit frisörer, precis som Erika och Rickard Lykos farfar.
“Jag flyttade till Falun för att gå på gymnasiet och bli frisör. Då hade mamma och pappa småstartat en e-handel och en webbsida och sålde lite produkter. Men då fanns det ju absolut ingen tanke av att vi skulle göra någonting med det eller att jag skulle vara en del av det. Utan jag ville ju göra min grej.”
Hon blev klar med studierna och inledde karriären på en frisersalong, även den belägen i Falun. Därefter bestämde hon sig för att starta eget. Så blev det också.
“Det gjorde jag fram till 2008. Det var då Rickard ringde och sa att jag skulle flytta hem, för nu skulle vi satsa. Så han ringde och sa att jag skulle gå till banken och ta så mycket lån jag bara kunde”, säger Erika Lyko, som idag är 37 år gammal.
Om de skulle satsa så skulle alla vara med: de båda syskonen och deras föräldrar.
Erika Lyko gjorde som hennes fyra år äldre bror bad henne om. Deras föräldrar belånade sitt hus.
“Mamma och pappa hade ju fått gå ifrån huset om det inte hade gått. De hade ju startat det (bolaget) innan lite lätt under några år men det var då vi bestämde oss för att verkligen satsa.”
Verksamheten såg dagens ljus på riktigt.
Inte lång tid efter starten fick hon ett till samtal från brorsan Rickard. Den här gången ville han att hon skulle flytta till Stockholm.
“Det är jobbigt när han ringer. Ska man svara eller inte?”, säger Erika Lyko skämtsamt och skrattar.
Bolaget behövde öppna en hårsalong i Stockholm för att, enkelt förklarat, kunna få in produkter från hårvårdsmärket Kerastase i sortimentet.
“Så det var ju det som hände, att jag fick flytta till Stockholm för att vi köpte en salong där som hade varumärket Kerastase.”
“Vi var ju en e-handel som fanns i Dala-Järna då. Ingen visste ju vad det var. Så vi tänkte att det är bra att finnas i Stockholm också.”
Efter några år la bolaget ned salongen, men produkterna är fortfarande ett stort varumärke hos e-handlaren.
Ett stenkast in i framtiden och året är 2020. Erika Lyko kliver in i styrelsen. Hon hade under flera år jobbat inom sin expertis i bolaget, men nu ville hon arbeta mer på en övergripande nivå.
Nyligen investerade bolaget i en utbyggnad och ett automatiserat lager i Vansbro, en kostnad som betalades med hjälp av ett lån.
“Det är klart det är en jättestor investering och det har vi liksom respekt för. Men med den resan vi har gjort – och som jag sa var det första lånet vi tog – där och då var ju den otroligt mycket större egentligen för oss.”
“Det är klart att vi har räknat och vi har funderat och landat i att det här är det mest gynnsamma alternativet för oss”, säger hon.
Tillsammans med resten av familjen äger hon 50 procent av bolaget.
Är ni öppna för att ni skulle kunna ta in någon större extern ägare liksom och sälja av lite grann av de aktierna?
“Vi vill ju vara med. Vi gör ju det här för att vi tycker det är så otroligt kul att försöka ta oss så långt som möjligt. Sen sitter det inte i att vi måste äga 50 procent, utan vi vill göra resan.”
Vad är det för resa du ser framför er då?
“Jag ser inget slut på den.”
Ibland får hon nypa sig i armen, berättar hon, när hon tänker på hur långt familjeföretaget har kommit.
Hon ger ett exempel.
I november slog bolaget upp portarna till en fysisk butik mitt i centrala Stockholm. Under natten till premiärdagen ringlade kön till butiken lång, och när dörrarna väl öppnades utbröt ett kaos för att kunder ville få tag i en utlovad goodiebag. Polis tillkallades till platsen för att hålla ordning.
Tumulten fick Rickard Lyko att gå ut och be om ursäkt – inte minst för att många av de som köade inte fick tag i sin goodiebag, som tagit slut.
“Vi är såklart jätteledsna över att det blivit så här”, sa vd:n då.
Men nu när Erika Lyko ser tillbaka på dagen är det med ett leende.
“Det var en helt fantastisk dag ändå i det stora hela”, säger hon.