“Det har varit ett intensivt år.”
När Breakit når Lovisa Hahn Falkman, grundare av skönhetsmärket Under Your Skin, är hon på väg att lämna 2023 bakom sig.
Bolaget, som har tagit fram veganska hår- och hudvårdsprodukter gjorda av naturliga ingredienser, grundades 2016. Tillsammans med sin medgrundare, tillika mamma Christina Hahn, bestämde sig Lovisa Hahn Falkman då för att rikta in sig på hotellmarknaden – men duon fick byta riktning när pandemin bröt ut 2020.
Sedan dess står e-handeln mot privatkunder för 90 procent av intäkterna.
Men för att växa så mycket och så fort som entreprenören ville krävdes mer än e-handeln.
Under 2023 öppnades därför en pop-up butik på NK i Stockholm, följt av att bolaget slog upp portarna till sin första egna fysiska butik, även den belägen i den svenska huvudstaden. Därefter har expansionen fortsatt på nya marknader.
“Under hösten lanserade vi i USA, och vi öppnade en pop-up butik i New York. Nu ska vi även kliva in i Polen. Jag är faktiskt på väg att åka till Warszawa imorgon för uppstarten där”, säger Lovisa Hahn Falkman.
Bolaget når sin målgrupp dels på sociala medier, där Instagram och Tiktok spelar en väldigt viktig roll, enligt grundaren. Idag har varumärket närmare 29.000 följare på Instagram.
Men det räcker inte att synas på de sociala plattformarna för att skapa ett community.
“Vi upplever att våra fysiska butiker och event är viktiga, där vi träffar våra kunder och får feedback. Exempelvis har vi bjudit in kunder till meditationsklasser, vilket fick väldigt bra respons. Man behöver en kombination av det digitala och det fysiska för att bygga ett starkt community.”
Du har tidigare sagt till Breakit att ni räknade med en tillväxt på över 100 procent under 2023. Blev det så?
“Det blev inte riktigt en 100-procentig tillväxt. Omsättningen för 2023 landar på runt 50 miljoner kronor, en ökning från 37 miljoner året innan. Att vi inte ökade riktigt lika mycket som tänkt har till stor del att göra med att expansionen tar längre tid än vi trodde tidigare”, säger Lovisa Hahn Falkman.
“Den amerikanska marknaden är enormt stor och det tar tid att landa rätt. Men förhoppningen är att vi ska se till att dubbla tillväxten i år.”
Siffrorna för fjolåret är ännu inte helt klara, men enligt grundaren landade resultatet på omkring minus fem miljoner kronor. Det kan jämföras med resultatet året innan, som uppgick till minus tre miljoner kronor.
Att minusresultatet ökar förklarar grundaren med investeringar i bolagets expansion.
När blir ni lönsamma?
“Jag tror på att driva ett lönsamt bolag så det är planen inom ett par år. Vi behöver några år på oss att etablera oss på våra tillväxtmarknader. Nu gäller det att smida medan järnet är varmt och ta de marknadsandelar vi vet att vi klarar av”, säger Lovisa Hahn Falkman.
2022 plockade bolaget in 75 miljoner kronor från Bambusers styrelseordförande Joel Citron via hans amerikanska investmentbolag Tenth Avenue Holdings, som sedan dess är majoritetsägare i Under Your Skin. Hahn Holding, som kontrolleras av grundarduon och Porobic Group, står också som majoritetsägare.
Funderar ni på att ta in mer kapital?
“Vi är jätteglada över att vi har den investeraren vi har nu och vi jobbar mycket tillsammans för att ta bolaget framåt. Vi kommer inte att ta in någon mer partner. I och med att Tenth är baserade i New York så hjälper de oss mycket nu när vi expanderar på den amerikanska marknaden. Det underlättar verkligen.”
Så ni funderar inte heller på en nyemission från redan befintliga ägare?
“Det kan jag inte kommentera just nu.”
Allt eftersom konsumenter ställer högre krav på innehållet i skönhetsindustrin så växer antalet veganska skönhetsmärken. Hur ser du på konkurrensen?
“Det är kul att se att så många nya bolag startas inom det här segmentet, och särskilt att det är så många kvinnor som startar egna varumärken. Men det vi gör särskiljer sig från andra – vi vill inte bara vara ännu ett alternativ bland alla skönhetsprodukter”, säger Lovisa Hahn Falkman.
“Våra produkter har ett annat syfte. Det handlar om välmående på in- och utsidan. Så jag fokuserar inte så mycket på andra bolag, utan fokuserar främst på hur vi ska ta oss fram med vår verksamhet."
Vilka är era främsta utmaningar?
“Lanseringen på nya marknader. Det är alltid utmaningar när man gör något nytt. Det som kanske är ett framgångsrecept i ett land behöver inte vara det i ett annat. Då gäller det att våga stanna kvar, vara lyhörd, anpassa sig tills man hittar rätt. Sedan tillkommer också en del utmaningar logistiskt också.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.