Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Qliro

Innan ni expanderar er e-handel internationellt – läs det här!

Kristoffer Cedfors, Verdane, och Robin Soubry, Qliro.

Expansion utomlands endast för att driva volym? Glöm det. I dag ligger stort fokus på lönsamhet. Kristoffer Cedfors på investmentbolaget Verdane vill se ett mer kalkylerat förhållningssätt till internationell expansion, något han kommer avhandla under ett kostnadsfritt webinar den 21 mars. ”Att göra allt till alla överallt är ingen strategi”, säger han.

Lönsamhet, lönsamhet, lönsamhet – så sammanfattar Kristoffer Cedfors dagens investerartänk – att till varje pris prioritera lönsam tillväxt framför expansion.

Den 21 mars kommer Kristoffer tillsammans med globala e-handelsaktörer som Equestrian Stockholm – med försäljning till över 100 länder – Malina, Soft Goat och Mockberg att avslöja flera expansionshemligheter i ett kostnadsfritt Lunch & Learn-webinar. Men mer om det senare.

Utmaningar vid geografisk expansion

I ljuset av globala ekonomiska förändringar söker investerare just nu efter företag som antingen är lönsamma eller har en tydlig väg till vinst. Detta markerar en betydande förändring från tidigare trend med snabbt marknadsinträde till en ökad betoning på strategisk planering och hållbar tillväxt. 

Medan internationell expansion har varit ett vinnande recept för många e-handlare, varnar Cedfors för fallgroparna när man går in på nya marknader utan noggrann förberedande analys. Det som fungerar bra i Sverige kanske inte fungerar utomlands: Konsumenternas preferenser och marknadsdynamiken kan variera avsevärt, även mellan till synes liknande länder. Något som Kristoffer också kommer att avhandla under ett kommande webinar av Qliro & Trustly, två betalleverantörer med erfarenhet av internationell e-handel.

Cedfors pekar på de tydliga skillnaderna i konsumentbeteende och marknadens krav mellan Sverige, Norge och Danmark. Dessa till synes relaterade marknader skiljer sig mycket åt vad gäller produkter, priskänslighet och kommunikation utöver de klassiska stereotyperna. Han ger några exempel:

Nästan varje land har sin vinnande betalmetod och ett nätverk av lokala banker

“En förvånande skillnad är att de norska konsumenterna är betydligt mer fokuserade på pris för sina livsmedelsinköp än de svenska konsumenterna. Ett annat exempel är att returgraden vid köp är mycket högre i Tyskland, därför krävs det bättre logistikflöden och att man säljer rätt produkter med låg returgrad.”

Han avråder från en helhetssyn och förespråkar en fokuserad strategi. Genom att känna dina kunder utan och innan ökar chansen till en lönsam expansion. Därav vikten av att göra djupgående research om kundpreferenser, konkurrensdynamik, lokala regleringar och vilka kampanjer och erbjudanden som funkar i länderna man siktar mot.

Vikten av rätt betalningslösning

Robin Soubry från Qliro lyfter fram betallösningarnas avgörande roll för att driva konvertering och bygga förtroende hos nya kundgrupper.

”Precis som konsumenternas preferenser skiljer sig åt mellan olika regioner, så gör även betalpreferenser det. Betalningar är nära kopplat till privatekonomi och kulturella attityder till pengar och betalningslandskapet är marknadsspecifikt. Nästan varje land har sin vinnande betalmetod och ett nätverk av lokala banker.”

Han lyfter fram vikten för e-handlare att noggrant anpassa kassaupplevelsen efter lokala betalmetoder, valutor och språk för att skapa trygghet och omvandla besökare till betalande kunder.

21 MARS 2024: Kommande webinar för e-handlare 

Vill du lära dig mer om hur man framgångsrikt expanderar sin e-handel internationellt? Den 21 mars kommer ledande e-handlare dela sina hemligheter och lärdomar. Hör Equestrian Stockholm, Soft Goat, Malina, Mockberg och Verdane i spännande samtal med Björn Påhlman Spenger i ett livesänt Lunch & Learn webinar kl 12:00–12:45

Läs mer och registrera dig till Qliro och Trustlys livesända och kostnadsfria webinar här! Dessutom får du fri lunch från Foodora!

Om Qliro och Trustly

Qliro är ett snabbväxande fintechbolag som erbjuder säkra och smidiga betallösningar för e-handelsentreprenörer, inklusive en komplett kassalösning som växer e-handeln för stora, medelstora och små e-handlare. Centralt i Qliros strategi är kund- och handlarupplevelsen. Qliro är sedan den 2 oktober 2020 noterat på Nasdaq Stockholm med tickern ”Qliro”. Läs mer här.
 
Trustly är en global betalmetod som kopplar samman världsledande varumärken med miljontals konsumenter som på ett säkert och bekvämt sätt kan överföra pengar, betala och få återbetalningar direkt till bankkontot. Trustly hanterar hela betalningsflödet och förbättrar användarupplevelsen för över 8 300 företag i 33 länder och åt 650+ miljoner konsumenter via 12 000 banker. Läs mer här.  
 

Läs mer