Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Hajpade startups fick miljardbelopp i kapital – nu dammar de på museum

Artikel bild
Cake och Hövding blir en del av den permanenta utställningen på Nationalmuseum. Foto: Press

Ibland är vägen oerhört kort mellan att tillhöra framtiden och ta en plats i det förgångna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Fråga bara två av Sveriges mest hajpade varumärken – de innovativa hjälmarna Hövding och elmotorcyklarna Cake. Med kort intervall gick båda bolagen i stöpet nyligen. I fallet med Hövding var ett försäljningsstopp den utlösande faktorn. För Cake var det finansieringen som brast

Nu har Cakes konkursbo köpts upp av en norsk bilhandlare och Hövdings av en österrikisk tillverkare av gräddsifoner och airbags

Både Hövding och Cake har nu skrivit in sig i historien – och det rent fysiskt. Bolagens produkter blir nämligen del av Nationalmuseums permanenta designutställning, skriver DI Digital.

Totalt har Cake och Hövding tillsammans tagit in över 1 miljard i riskkapital – innan sagorna tog slut.

 ”Museets uppdrag är att bevara föremål med verkshöjd för kommande generationer, oavsett hur framgångsrika de varit i sin samtid”, säger Nationalmuseums kommunikationschef Lena Munther till Di. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer