Matilda Djerf har på kort tid byggt e-handelssuccén Djerf Avenue. Tillsammans med partnern Rasmus Johansson drog hon igång bolaget i slutet av 2019 – och sedan dess har det gått spikrakt uppåt. Försäljningen är nu större i USA än i Sverige. Senast kända räkenskapsåret, 2022, ökade omsättningen med 350 procent och landade på 357 miljoner kronor. Resultatet blev 124 miljoner kronor.
På sistone har produktutbudet hos Djerf Avenue utvidgats från kläder till att även innehålla accessoarer och hemtextilier. Nu kommer nästa satsning: beauty.
För den som känner till historien om Matilda Djerf är det ett naturligt nästa steg – ett av hennes starkaste kännetecken på sociala medier är nämligen hennes hår. Hashtaggen med Matilda Djerfs namn har över 170 miljoner visningar på Tiktok – och den med hennes frisyr (#MatildaDjerfHair) har över 38 miljoner.
Blir Caia-konkurrent
Nu ger hon sig alltså in i beautysegmentet och blir därmed en konkurrent till andra tunga influencervarumärken som Ida Wargs Ida Warg Beauty (som i vintras såldes till finska jätten Lumene) och Bianca Ingrossos Caia Cosmetics. Det är inga små konkurrenter, under senaste räkenskapsåret omsatte Ida Wargs skönhetsprodukter 136 miljoner kronor med en vinst på 17,2 miljoner. Men det är ändå småpengar jämfört med Bianca Ingrossos Caia, enligt uppgift till Breakit ligger prognosen för EBITDA-resultatet 2024 på 240 miljoner kronor – och då ska omsättningen bli 781 miljoner kronor.
Med det sagt: att som framgångsrik influencer gå in på skönhet kan bringa (ännu mer) klirr i kassan.
“När vi startade Djerf var det många som frågade varför vi inte gjorde någon hårprodukt istället för kläder. Och precis som när vi skapade kläder, har jag nu också tagit fram hårprodukter ur ett själviskt perspektiv. Jag vill skapa produkter som jag själv saknar i mitt badrumsskåp”, säger Matilda Djerf till magasinet Elle.
Djerf Avenue Beauty lanseras 27 mars, och innehåller till en början två produkter.
“Jag kände väl på ett sätt att det var hårprodukter som behövde vara först. Jag har aldrig haft ett favoritmärke inom hår eller hittat produkter som jag verkligen älskar. När jag klippte lugg förstod jag att jag behövde rätt produkter för att hålla håret på plats", säger hon till Elle.
LÄS MER: Därför är Matilda Djerf queen av Tiktok – så lyckas influencerbolagen förvandla följare till kunder
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.