Sök

Systrarnas bolag växer – trots storbrand och babykris: “Vill omsätta en miljard”

Geggamojae-handelBarnkläder

Sara Sidenbladh och Anna Rietz grundade Geggamoja för 15 år sedan. Foto: Press/iStock

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Lagerbrand, babykris och ett trögt e-handelsklimat stoppar inte systrarna Sara Sidenbladh och Anna Rietz.

Deras Geggamoja växer och ambitionerna är massiva.

“Vi har inte alls orealistiska visioner, det vi vill göra är helt klart möjligt”, slår vd:n Sara Sidenbladh fast.

Sommaren 2022 brann barnklädesmärket Geggamojas lager ner. Elden slukade i stort sett all teknisk utrustning, provkollektioner och nya klädmönster – och förstörde den fastighet som hade varit i familjens ägor i generationer.

E-handlaren, som grundades av systrarna Sara Sidenbladh och Anna Rietz, har nu rest sig igen. Detta vittnar 2023 års siffror om.

Geggamoja ökade sin nettoomsättning från 26,8 till 29,5 miljoner kronor. Samtidigt förbättrades lönsamheten, även om man fortfarande går med förlust. Rörelseresultatet gick från -3,6 till -1 miljoner kronor.

Tillväxten kan härledas till att bolaget tågade in på nya marknader. På bara fyra månader har de börjat sälja sina premiumprodukter i fem nya länder: Norge, Finland, Tyskland, Estland och Schweiz. 

“Vi skeppar idag till hela världen men har på dessa marknader gjort anpassningar, översättningar och en allokerad marknadsföringsbudget”, säger Sara Sidenbladh, som är vd i bolaget.

LÄS MER: Det hetaste inom e-handel – här är nyheterna du inte får missa

Men Sara Sidenbladh lyfter även AI som en orsak till att det går bra.

“Vi använder det bland annat i översättning, där kostnaderna har gått ner markant, och i kommunikationen, som har blivit mer träffsäker. Och framför allt, vår marknadsföringsbudget allokeras annorlunda. Vi sparar även in på att ta till olika verktyg för att snabba på våra interna processer och arbetssätt.”

När är målet att vara lönsamma?
“Vi ser att vi kan gå med vinst 2025.”

Öppnar en ny kapitalrunda

Geggamoja har varit sparsmakade med att ta in partners i bolaget. Men nu ska det vara dags att vidga dörrarna litegrann.

Bolaget har, enligt ägardatabasen Eivora, tidigare tagit in 10,6 miljoner till en värdering av 42 miljoner. På ägarlistan finns bland andra Klint Investment Group som ägs av affärsmannen Claës Lundström, som också är styrelseordförande i Geggamoja. Han var även den största ägaren i Storekey, som gick i konkurs för drygt ett halvår sen.

Hela branschen är prispressad

Nu satsar man på att få in 10 miljoner kronor för att expandera till ännu fler länder.

“Vi har en vision om att omsätta en miljard och då vill vi ha in investerare som kan ge oss ytterligare hävstång i vår uppskalning. Både namntunga affärsänglar och mer strategiska spelare.”

En miljard låter väldigt ambitiöst. Kommer det ske under er livsstid och hur ska ni lyckas med det?
“Ja, det är en ambitiös vision vi har, men det är ju just det visioner är till för. Det viktiga för oss är att få med oss personer nu som delar samma stora visioner. Vi har kunder i 40 länder så det är inte en helt orealistisk vision, utan helt klart möjligt. Förhoppningsvis innan det blir generationsskifte.”

Det svåra e-handelsklimatet som just nu råder är inget som skrämmer Sara Sidenbladh och Geggamoja. Hon menar att de skiljer sig från en traditionell e-handlare.

“Vi äger ju hela hela produktionsledet, genom att vi står för designprocessen, produktion och marknadsföring. Därför kan vi också sätta våra marginaler själva utifrån pris, produkt, förväntningar och marknadsläge och är mer flexibla och motståndskraftiga när klimatet är svårt runtomkring.”

Det faktum att färre barn föds i Sverige har också inneburit starten på en babykris där bland annat Babyworld och Bonti har tvingats till rekonstruktion. Jollyroom är en annan butik där brakförlusten blev ett faktum i fjol.

Detta samtidigt som nya aktörer inom second hand tar över allt mer av marknaden. Som till exempel Vinted.

Påverkas ni av “babykrisen”?
“Självklart påverkas vi av det. Bonti till exempel är ju en av våra återförsäljare”, säger Sara Sidenbladh och fortsätter:

“Hela branschen är prispressad just nu. För vår del har vår grundverksamhet alltid varit lönsam så vi har kunnat välja när vi vill satsa på tillväxt. Framför allt handlar det om att hitta rätt utbud som passar målgruppen.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer