Sök

Annonssamarbete med Qliro

E-handelsfest när den är som bäst – här grillar Breakitgrundaren e-comprofilerna

Qliroe-handel

Stefan Lundell, Breakit, Christoffer Rutgersson, Qliro och Jonna Gustafsson, Essnce.

Hannah Runsten

Sveriges största mötesplats för digital handel – D-Congress – gick traditionsenligt av stapeln på Svenska Mässan i Göteborg i början av mars. På plats för att prata med några av Sveriges vassaste e-handelsprofiler fanns Breakits egen Stefan Lundell.

Det bubblar inom e-handelssegmentet. Här, liksom i flera andra branscher, märks ljusningar efter några tyngre år, vilket gjordes tydligt under årets upplaga av D-congress. Mitt bland de över 100 utställarna hade betalbolaget Qliro sin monter. Där – i en mobil poddstudio – hittade du Breakitgrundaren Stefan Lundell, där han under en dag bjöd in och intervjuade några av Sveriges absolut tyngsta e-handelsprofiler.

”Besökare som befann sig på plats kunde lyssna på intervjuerna live. För er som inte var där har vi samlat intervjuerna i en specialpodd där det bjuds på en hel del både avslöjanden och branschspaningar”, säger Stefan Lundell.

Behöver du räkna på det är det inte intressant nog 

En av dem som bjudits in till poddstudion var Lager 157-grundaren Stefan Palm. Under samtalet avslöjade han bland annat att han laddar för en tung investering i ett hemligt techblag och gav bakgrunden till Nelly-investeringen:

”Hos Nelly har man tagit flera actions på kostnadssidan som varit positiva, vilket gav bra signaler. Dessutom ser jag det som en personlig utmaning – jag ville testa mina argument utanför hemmaplan. Nu är det också en bra balans på ägarsidan där det finns en stor samlad kompetens inom e-handel.”

Stefan Palm ger även sin syn på sponsring, vilket är ett aktuellt område i och med Lager 157 Ski Teams medverkan i Vasaloppet. Han menar att den här typen av engagemang i regel ger väldigt bra utfall om satsningen görs på djupet. Enligt Stefan är det också lätt att avgöra om en sponsringssatsning är värd att göra.

”Behöver du räkna på det är det inte intressant nog. Är det en bra satsning ger den ett påtagligt värde både externt och internt.”

Fler e-handelsprofiler Stefan Lundell grillade under D-Congress – och en glimt av vad de pratade om:

  • Björn Thorngren, grundare Meds, om varför återförsäljare är de nya vinnarna i e-handeln – och Caia-kopiorna förlorare
  • Erika Lyko, storägare Lyko, om när katastrofen var nära, den kaosartade butiksöppningen (och varför den förändrade allt), relationen till brorsan och varför analytikerna har fel
  • Christoffer Rutgersson, vd på Qliro, om hur han kom in ”under cover” i betalbolaget och lyckades göra en turnaround med Qliro med målsättningen att bli den ledande europeiska betallösningen för e-handlare
  • Jonna Gustafsson, grundare Essnce, om hur hon startade i garaget och tre år senare säljer parfym för 50 miljoner kronor (med rejäl vinst), den smarta TikTok-strategin och hur hon gav Carola nobben och ”upptäckte” Bianca Ingrosso
  • Jonas Karlén, vd på Adlibris, om strategin för att öka vinsten och satsningen på nya, heta e-handelstrenden

Lyssna på specialpodden med alla intervjuerna här!

Om Qliro

Qliro är ett snabbväxande fintechbolag som erbjuder säkra och smidiga betallösningar, inklusive en komplett kassalösning som växer e-handeln för stora, medelstora och små e-handlare. Centralt i Qliros strategi är kund- och handlarupplevelsen. Qliro är sedan den 2 oktober 2020 noterat på Nasdaq Stockholm med tickern ”Qliro”. Läs mer här.

Läs mer