Startupen Häppy är först ut som svenskt bolag med en renodlad prebiotisk läsk utan tillsatt socker eller sötningsmedel. Det här är en typ av funktionell dryck som ska bidra till god maghälsa.
Bolaget grundades Paula Johansson och Rita Blomstersjö, som hämtade inspiration från Los Angeles där trenden har vuxit sig stark.
LÄS MER: Maskar, robotglass och avokadokärnor – Breakit testar foodtech
Nu plockar de in sitt första kapital – 1,2 miljoner kronor till en värdering av 22 miljoner kronor. Investerare är affärsängeln Jennie Sinclair (som tidigare suttit i Shift-juryn) och entreprenören Linn Weilar (känd för att ha tagit Korean Beauty-trenden till Sverige). Båda kommer även stötta bolaget med kompetens inom marknadsstrategi samt retail.
“Jag lärde känna Häppi precis när jag själv behövde förstå vikten av att välja rätt för hälsan. Att få i sig prebiotika och bli varse om maghälsan kan vara livsviktigt. Det gör mig genuint glad att jobba med både hälsan och drycken, men framför allt med teamet. Det här är exakt den typen av produkt och ägare som jag vill se på marknaden”, säger Jennie Sinclair i en kommentar.
LÄS MER: Hajpade men pressade – så går det för foodtechbolagen (investeringarna, siffrorna och konkurshoten)
Häppi fick vid starten in sina produkter hos kedjor som Holy Greens och Fabriwue. Numera är de även centralt listade hos bland andra Hemköp, Mathem, Apohem och Axfood. Nästa steg blir att lansera fler produkter och att komma in på utvalda europeiska marknader.
Förutom att få hjälp av Jennie Sinclair och Linn Weilar så har Häppi sedan tidigare ett advisory board. De består av Oatlys tidigare vd Jan Johansson, Lohilos grundare Donnie Lygonis, serieentreprenören Christian Jansson, och Ann Ystén, tidigare internationell marknadschef för Absolut Vodka.
Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här.