Hon är modejournalisten som sadlade om till bloggare och influencer, och grundade sko- och väskvarumärket med sitt eget efternamn. Cecilia Blankens har många strängar på sin lyra.
I år firar Blankens, som säljer alltifrån loafers till klackar, 10 år på marknaden.
Hur går det för bolaget då? Det vet vi nu – siffrorna har nämligen trillat in hos Bolagsverket.
Blankens nettoomsättning ökade med 18 procent, från 14 till 16,6 miljoner kronor.
“Vi bestämde oss tidigt för att inte fega, utan satsa oss genom en tid där våra kunder är mer försiktiga med sina pengar”, säger Cecilia Blankens till Breakit.
Samtidigt är vinsttrenden bruten, då man gick från 1,2 miljoner kronor i svarta siffror till 0,1 miljoner i rörelseförlust.
“Vi har anställt fler konsulter, både på e-com och annonseringssidan, och faktiskt utökat vår marknadsföringsbudget. Tidigare tillväxt har främst skett helt organiskt. Den lägre marginalen beror även på höjda priser på både inköp och transport.”
Hon tillägger:
“Vi brukar ha en vinstmarginal på omkring 10 procent, som vi tror kommer öka ju mer vi växer, då vi har fortsatt låga overheadkostnader. Vi kommer vara tillbaka på vanliga nivåer under 2024.”
Fabriken i konkurs
Året började inte speciellt bra för varumärket. Det höll faktiskt på att gå käpprätt åt skogen när fabriken de anlitade för produktion gick i konkurs.
“Ett par dagar efter nyår fick jag ett samtal, vår främsta samarbetspartner skulle stänga fem dagar senare. Jag åkte akut till Portugal och lyckades tjata mig in i produktion i nya fabriker med extremt kort förhållning. Det jag är mest nöjd med över året är att vi trots allt fick ut både en vår- och höstkollektion.”
Vad lärde ni er av detta?
“Att det kan vara värt kostnaden att sprida risken i produktion.”
Bolaget ägdes under lång tid helt och hållet av Cecilia Blankens, men hon har samtidigt hintat om att hon gärna vill ta in investerare för att kunna växa.
Blankens ska bli ett riktigt stort bolag
Förra våren presenterade hon sin första delägare – kulturprofilen Lina Thomsgård – grundare av Rättviseförmedlingen och känd från exempelvis På spåret. Hon gick då in med 560.000 kronor och fick en procents ägande.
“Jag är ett hardcore-fan, och har hetsat om de här skorna under flera år. Vi känner alla också till problemet kring hur lite kvinnor äger i näringslivet, så jag vill gå in med kapital och kunskap i den mån jag kan”, sa Lina Thomsgård då.
Hur ser du på framtiden i Blankens?
“Jag är fast besluten att göra Blankens till ett riktigt stort bolag. Ensamma som vi är nu, i lite långsammare takt, eller hand i hand med en finansiell partner i ett snabbare tempo. Vi tittar på och överväger olika scenarier”, säger Cecilia Blankens och fortsätter:
“Vi har inga planer på att bromsa ner tillväxttakten, vi begränsas som det är just nu endast av likviditeten.”
Utmaningarna är just att svenskarna har mindre pengar i plånboken.
“Varumärkeskännedomen är stor, vi arbetar på att bli top of mind när det gäller den svenska kvinnans skoköp. De kunder vi har svårare att nå nu i ekonomiskt kärvare tider, försöker vi istället hitta hos nya kunder som vet vilka vi är, men som inte handlat än. Det märks absolut att kunden tänker till både en och två gånger extra, innan de gör sitt köp.”
En av lösningarna är Facebook-gruppen “Blankens loop” där kunderna själva kan köpa och sälja begagnade produkter av varandra.
“Gruppen går varm. Den är ett bra alternativ för den som vill fortsätta bära Blankens men inte har ekonomi för nyköp just nu.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.