Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Humble lanserar bolag med Babblarna – första av flera i deras inkubator: “Vi ska dra in hundratals miljoner”

Artikel bild

Noel Abdayem har hittat nästa guldgruva att sätta tänderna i. Med det nya, samägda bolaget ska Babblarna ta sig ut i världen.

Breakit har alla detaljer.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi, Doddo. Säg någon småbarnsförälder som inte kan relatera.

Babblarna är ett av Sveriges mest hyllade varumärken när det kommer till barn i åldersgruppen 0-5 år. Idén kom när Anneli och Henrik Tisells son Nisse föddes med Downs syndrom och man ville skapa något med syfte att hjälpa till med sonens språkutveckling.

Idag är Nisse 27 år och Babblarna har sålt över 1 miljon böcker och har över 1 miljard streams på sina musik- och videoklipp.

Nu slår man sig ihop med börsnoterade Humble Group – Noel Abdayems och Simon Petréns bolag – för att lansera fler konsumentprodukter och hygienartiklar inom butikshandeln. 

Det här blir startskottet för en inkubator hos Humble där ytterligare bolag kommer att lanseras.

“Vi är ett ungt team på Humble, där flera är småbarnsföräldrar, och har fått smaka på den impact som Babblarna har. Det var så vi fann varandra. De var på jakt efter en partner som kan hjälpa dem att få ut varumärket i handeln där fokus ligger på premium, kvalité och hållbarhet”, säger Noel Abdayem, vice vd och storägare i Humble Group, och även känd som “tandborstkungen”.

LÄS MER:Babblarnas pappa” pratar ut om infekterade striden som tagit en ny vändning: ”Har blivit kidnappade och utnyttjade”

Babblarna gör idag redan samarbeten med flera aktörer vad gäller bland annat kläder, pussel och leksaker, och har gjort testkörningar i dagligvaruhandeln. Men nu görs alltså en megasatsning.

“Initialt lanserar vi produkter med alltifrån tandborstar till duschtvål och schampo. Det kan vara Babblarna-brandat, men också i samarbete med exempelvis Humble Co.”

Humble Group blir majoritetsägare i det nya bolaget, medan Hatten förlag (som innehar rättigheterna till Babblarna) och dess nyckelpersoner, blir delägare.

Kan du vara mer specifik med hur många procent ni äger?
“Jag vill helst inte gå in på det.”

Företaget ska fungera som ett dotterbolag inom Humble-koncernen och kommer inte resa kapital med emissioner.

“Vi finansierar det helt själva för att kunna hantera efterfrågan. Det som kostar pengar är att ha lagren.”

Vad ser du för utmaningar?
“Egentligen inga. Men det som är den generella utmaningen inom dagligvaruhandeln är att få plats på hyllan – och ännu svårare – att få produkterna att komma ut från butiken. Jag tror att det kommer gå fortare att få in Babblarna-produkterna i hyllan då kunderna känner till varumärket väl.”

Babblarnas stora kundgrupp finns i Sverige. Men Humble Groups plan är en expansion utomlands. Själva finns de idag i både Storbritannien, Tyskland och Australien.

“Vi börjar i Norden. Expansion sker ju vanligtvis genom att synas i statlig tv. Har vi inte marknadskännedom så blir det ingenting annat än figurer för barn, och då blir det svårt att konkurrera. Men har vi en marknad där varumärket är välkänt blir det billigare att ta sig in i butik.”

Det känns som det kan ta lång tid utomlands?
“Ja, i vissa länder. Men i Danmark till exempel är de stora redan nu. Så där kan det gå snabbare.”

Vad har ni för mål vad gäller omsättning och resultat kommande år?
“Som noterat bolag kan jag inte avslöja det, men det kommer vara en aggressiv tillväxt i bolaget. Med styrkan i varumärket räknar vi med hundratals miljoner i omsättning. Det som gör oss så exalterade är att vi har byggt upp en fin värdekedja inom Humble som gör det lättare, med produktion, varumärken och distributionsnät. Vi har lagt mycket tid på detta.”

Lanserar en inkubator

Babblarna-verksamheten är startskottet för en större satsning i deras nya inkubator, där de har som mål att skapa mellan två och fyra nya varumärken per år olika olika segment.

“Grunden i Humble är det entreprenöriella. Även om vi växt genom förvärv har det varit uteslutande entreprenörsbolag vi köpt där grundarna fortsätter vara med och driva verksamheterna.”

Humble kommer antingen starta helt nya bolag, eller tillsammans med starka partners, enligt Noel Abdayem.

“Det kan vara att vi kopplar på en känd profil. Men det jobbiga med det vi gör kommer återigen tillbaka till att få plats på hyllan. Det kan röra på sig snabbt.”

Humble Group omsätter idag över 7 miljarder kronor. Humble Co., Pändy och True Gum är exempel på varumärken de har i sitt stall idag.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer