Bolaget Hummy hade storslagna planer och tog sig an en uppgift som kändes i princip omöjlig – att utmana jättar som Meta och Tiktok för att göra sociala medier “snällt”.
Flera namnkunniga investerare har tillsammans puttat in över 35 miljoner kronor i Hummy: bland annat paret Halldora och Christian von Koenigsegg, Metas förre Sverigechef Sam Rihani, Microsofts tidigare Sverigechef Hélène Barnekow, Vois vd Fredrik Hjelm, Changers Tech-medgrundaren Binette Seck och sociala medier-profilerna Viktor Frisk och Samir Badran.
“Man måste vara lite tokig för att göra såna här grejer och han är det, men han är väldigt passionerad”, sa Sam Rihani när han investerade och syftade på Hummys grundare och vd Claes Mårtén.
De maffiga idéerna finns fortfarande kvar, men sociala medier-bolagets utveckling har inte gått som planerat och allt har tagit betydligt längre tid än sagt.
Appen är nämligen raderad från App Store.
Hummy öppnade upp för ansökningar i en betaversion av plattformen i januari 2023. Strax därefter skulle man genomföra sin första Serie A-runda, där Boston Consulting Group bistod med resurser. Som hjälp på traven hoppade då flera kända svenska influencers på tåget som skulle dra in folk i appen.
Claes Mårtén var samtidigt övertygad om att en stor lansering skulle ske till sommaren och att man skulle kunna gå mot USA i slutet av året.
Innebär det här att Hummy inte har blivit den succé ni hoppades på?
“Vår målsättning har varit att förändra ett väldigt invant beteende och det är väldigt svårt. Vi har lärt oss enormt mycket om vad som funkar och inte”, säger vd:n Claes Mårtén.
Hur många användare hade ni?
“Över 10.000.”
Är du besviken?
“Nej, klart jag hade önskat att det vore enklare men det är ju bara en lärdom som nu fått oss att landa i en ny lösning.”
Anledningen till att Hummy är borta, menar Claes Mårtén, är för att de för ett par veckor sedan kom på att de skulle göra om produkten.
“Vår tech lead kom på en grej som tidigare inte har varit tekniskt möjligt att göra. Vi kläckte den på måndagen, och vid styrelsemötet på onsdagen så sa våra ledamöter att släpp allt annat, och fokusera bara på detta. Det är vår ‘killerfeature’ och vår väg framåt.”
Är det så att ni kastar det ni redan byggt i papperskorgen?
“Nej, 80 procent ungefär kommer att kunna användas. Däremot behöver vi bygga på tillägg som inte funnits. Det kommer gå att göra rätt snabbt.”
Men exakt vad den nya satsningen går ut på kan Claes Mårtén inte berätta. Han säger sig nämligen ha fått munkavle från investerarna.
“Förut handlade det om att dela videos tillsammans. Det vi tittar på nu är hur vi i alla hänseenden kan öka de sociala interaktionerna. AI till exempel möjliggör mycket för oss, nu finns färdiga verktyg att använda oss av som tidigare har varit för komplext.”
Bolaget har till följd av den nya inriktningen gjort sig av med personal. De har genomfört en omorganisation som innebär att Hummy gått från 17 till 7 personer. Nu är det främst utvecklare kvar.
“Vi hade en stor fördel i att ha fått in så många duktiga människor, men vi blev för långsamma. Ledningsgruppen bestod av 6-7 personer så vi beslutade att göra en omorganisation. Det är för mycket för ett bolag som inte kommit igång.”
Projektet har försenats med över ett år – hur reagerar investerarna?
“Självklart vill man att det ska gå snabbare men våra investerare förstår att det som vi bygger är bland det absolut svåraste man kan göra. Med det sagt är vi övertygade om att kunna ge väldigt bra avkastning på våra investerares pengar framåt.”
Har ni gjort slut på alla pengar?
“Nej, men vi kommer behöva resa pengar igen för att kunna förverkliga allt som vi har i roadmap.”
Claes Mårtén vill inte berätta hur mycket pengar som finns kvar i kassan, men avslöjar att en ny kapitalrunda redan är inledd.
“Vi körde igång en ny runda mot befintliga investerare och några nya i måndags.”
Vad är de nya beskeden – när lanseras nya Hummy?
“Vi släpper vår helt nya betaversion i april och förhoppningsvis lansering på riktigt i slutet av maj. Men det beror sig på hur långt vi kommit på utvecklarnas deadline.”
Värderingen av Hummy ligger på 210 miljoner kronor, enligt ägardatabasen Eivora.