Sök ikon

Patrique Monique blir Princess Mou Mou – lanserar coins och avslöjar detaljer om nya storsatsningen

Artikel bild
Patrique Monique, numera Princess Mou Mou och tidigare Patrik Arnesson. Foto: Jonas Borg

Den mångfacetterade och färgstarka entreprenören Patrique Monique – bakom Forza Football – har ett nytt namn och har plockat in 42 miljoner från EQT för att utmana både de sociala medie-jättarna och den allmänna tristessen med sin nya jättesatsning Iris. 

På Breakits event Funding Day avslöjar han: 

✔️ Hur han ska göra alla glada genom att göra om hela internet
✔️ Potentialen – att bli ‘a trillion dollar company’
✔️ Varför han lanserar egna coins

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

“De är väldigt ledsna, influencers”.

Det säger Princess Mou Mou. Namnet kanske inte ringer en klocka ännu. Det är antagligen för att det inte är helt klart hos Skatteverket. Den extravaganta entreprenören bakom det stora namnet hette fram till nyss Patrique Monique och innan dess Patrik Arnesson och är bland annat grundare bakom Forza Fotball.

Ledsna influencers, eller kanske ensamma människor, är hans senaste affärsidé. Han vill göra människor lyckliga, säger han, och de blir inte lyckliga av vara på de stora sociala medieplattformarna, säger han på scen på Breakits Funding Day.

“Alla är ensamma", säger han och frågar publiken om de vet vad som på riktigt gör människor lyckliga.

“Att vara del av ett sammanhang och kvalitativa relationer”, svarar han.

Byggt 17 verktyg på 15 månader

Princess Mou Mous bot mot ensamhet och leda är att bygga communities på riktigt på internet och ta tillbaka skapandet till kreatörerna. Nya startupen Iris har tagit in 42 miljoner kronor från EQT och på 15 månader tagit fram 17 verktyg, däribland AI, så att innehållsskapare ska kunna skapa sina egna plattformar, bygga egna communities där det mellanmänskliga ska stå i centrum. Han talar om det som en ny slags religion i vår tid. 

“Jag tror att de religiösa ledarna kommer att vara kreatörer. De behöver skapa communities. Idag är det väldigt mycket envägskommunikation. Titta på mig! Titta på mig! Titta på mig! Kreatörerna är jätteensamna och de som följer dem är jätteensamna. Så då sa vi att vi sätter ihop dem och skapar ett nytt community”.

Han vill absolut inte kalla det ett nytt socialt medium, utan verktyg. 

“Jag tycker att det är rätt dumt att jobba åtta timmar gratis åt Mark Zuckerberg vilket är det de flesta content creators gör.”

Verktygen ska ge influencers kontroll att monetisera och ge tillgång till all följardata, något som kreatörer inte har idag. 

“Idag är de rakt i händerna på Mark Zuckerberg och den kinesiska staten”, säger Princess Mou Mou.

Han säger att planen, som han själv redan skridit till verket med, är att översvämma Instagram och Tiktok med AI-material och flytta över det nära och mellanmänskliga till Iris.

“Trillion dollar company”

Väldigt få saker är konventionella kring Princess Mou Mou. Han och teamet bakom Iris är ett kringkuskande gäng som bodde tillsammans i Mexiko och nu styr kosan mot en blå zon i den grekiska arkipelagen. Och de har tagit sig an ett stort uppdrag – att göra om internet.

“Det känns som alla vill ha något nytt, alla vet att det suger som det är i dag och de vet att de är beroende av Instagram och Tiktok.”

Den stora idéen märktes också i hur Iris tog in pengar. Lärdomarna från Forza Fotball, där han själv behövde köpa ut Creades med ett blancolån när covid slog till, är att man i grund och botten alltid står själv. När det onämnbara slår i fläkten måste man själv lösa det.

“Vi har tagit in 42 miljoner kronor men det betyder ju att bolaget måste vara värt väldigt väldigt mycket pengar för att det ska bli en lönsam investering för dem.”

Han säger att mycket kapital också innebär att man höjer ribban. Från EQT:s sida kunde man inte investera om man inte trodde att bolaget skulle bli värt minst fem miljarder.

Själv så tror entreprenören att Iris kan bli värt över tusen miljarder dollar. Men det är ett nålsöga att nå dit, medger Princess Mou Mou. 

På en fråga från Breakit-grundaren Stefan Lundell om riskkalkylen – med utgångspunkt att det är en chans på tio att lyckas – svarar han: 

“Med det vi gör är det nog en på en miljard att vi lyckas, inte en på tio, vi vill ju bygga om hela internet”, skrattar Princess Mou Mou och fortsätter: 

“En på en miljard – men det kan bli en triljon.”

Under den korta tiden på scen hinner Princess Mou Mou också lansera ett eget community för entreprenörer och kreatörer, Princess University och Princess Coins. Det sistnämnda har han en särskild plan för. 

“Jag vill aldrig ha barn så då tänkte jag att jag kunde bygga ett community av barn som får dela på allt jag har skapat när jag dör”, säger han. 

Innan Princess Mou Mou går av scen nämner han att Elon Musk skrivit om honom på X. Här är Elon Musks – nu väldigt viral inlägg – om den svenske entreprenören.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer