Den digitala mediebyrån Creed Media har bara på en handfull år klivit fram som Tiktok-specialister i Sverige. Det började som en idé mellan kompisarna Timothy Collins och Hugo Leprince men växte under de första tre åren från 0 till 14 till 100 miljoner kronor i omsättning – med vinst.
När de senaste siffrorna presenterades förra året, alltså bokslutet för 2022, hade bolaget ökat omsättningen till 150 miljoner kronor men samtidigt vänt till förlust på sista raden.
Förlusten kanske bara bör betraktas som en engångshändelse. För i ett nytt pressmeddelande skriver Creed Media att 2023 avslutades med positivt resultat och att bolaget tar sig an 2024 med en ny vd vid rodret.
Det är Christian Birch-Jensen, som värvades från Tiktok, som kommer att efterträda grundaren Timothy Collins på vd-posten. Han kom in i bolaget höstas men tar klivet upp nu. Timothy Collins blir kvar med en operativ roll inom affärsutvecklingen.
”Jag är ödmjukt tacksam för förtroendet att leda Creeds fortsatta resa och stötta våra exceptionella talanger att nå nya höjder”, säger Christian Birch-Jensen i en kommentar.
”Vi har en enorm tillväxtpotential framför oss som drivs av såväl produktinnovation som den fortsatta digitaliseringsvågen inom marknadsföringssegmentet.”
Timothy Collins säger att det handlar om ett ”avgörande ögonblick för Creed Medias nästa tillväxtfas”.
”Jag är spänd på vad framtiden har att erbjuda under Christians ledning, och övertygad om att vi tillsammans kommer att fortsätta höja ribban för vad framgång är”, säger han.
Creed har idag 80 anställda med kontor i Sverige, London och New York. Bland kunderna finns bolag som Universal, Warner, Sony, Spotify och Live Nation.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.