Ännu en e-handlare ska bryta igenom bruset.
För bara några månader sedan fick varumärket Our Base liv. Bakom den Borås-baserade uppstickaren står duon Tuva Lagerbäck och Martin Kalasho.
Affärsidén: högkvalitativa basplagg som säljs genom den egna e-handeln.
Martin Kalasho är tydlig med vad bolaget har för fokus i år: etableras på marknaden och bli “top of mind” hos målgruppen.
“Vi vill att kunden ska lära känna oss som bolag, våra värderingar och vad vi står för då vi tror på lojala kunder från början. Vi är väldigt nöjda med det sortiment vi lanserat hittills och kommer under 2024 släppa fler produkter”, skriver han i ett mejl till Breakit.
Grundarna har erfarenhet av både modebranschen och marknadsföring. Tuva Lagerbäck jobbar idag med kommunikation på Revolutionrace och Martin Kalasho jobbar med PR inom MQ Agency. Our Base bygger de upp efter att arbetsdagen är slut.
Hittills har grundarna finansierat verksamheten med egna medel, och det är, enligt medgrundaren, inte aktuellt att söka externt kapital just nu. Han menar samtidigt att det inte är en omöjlighet i framtiden.
Enligt Martin Kalasho arbetar bolaget med sin målgrupp genom flera metoder och kanaler.
“Vi har en stark närvaro på sociala medier, använder riktad marknadsföring och strävar efter att bygga mer personliga relationer”, skriver han.
“Vi har haft turen att genom ett brett kontaktnät knyta till oss flera etablerade influencers som har genomfört marknadsföring för Our Base, och för det är vi mycket tacksamma. På så vis har vi på relativt kort tid byggt upp en stark följarskara på Instagram och TikTok, vilka utgör våra primära kanaler.”
Han menar att det samtidigt är viktigt för företag att diversifiera sina strategier, vilket det egna bolaget strävar efter.
“För närvarande engagerar vi oss aktivt på de nämnda plattformarna samtidigt som vi utnyttjar andra försäljningskanaler, såsom annonsering, Google-sökord och nyhetsbrev, för att säkerställa en bred och effektiv räckvidd”, skriver Martin Kalasho.
Vilka är era främst utmaningar just nu?
“Vi ställs inför samma utmaningar som flera andra startups gör, oavsett bransch. I det korta perspektivet handlar det om att etablera varumärket och bygga en lojal kundbas. Det är något vi jobbar stenhårt på att förverkliga under 2024”, skriver Martin Kalasho.
Hur ser ni på konkurrensen?
“Vi är väldigt ödmjuka inför konkurrensen men litar samtidigt på den research vi gjorde inför lanseringen av Our Base. Det finns många fantastiska brands där ute men vi är trygga i vår positionering på marknaden.”
“Vi har identifierat ett material som, såvitt vi vet, ingen annan använder. Vi har en design som träffat rätt hos våra kunder och är väldigt lyhörda inför kommande produktlanseringar under året. Vi kommer att fortsätta på den inslagna vägen och inte snegla allt för mycket på konkurrensen. Genom att göra vår grej kommer Our Base successivt att präglas av vår unika identitet.”
När Breakit ställer frågor om bolagets siffror, som omsättning och resultat, är han återhållsam.
“Omsättningen för 2023 kommer att baseras på 3 månaders försäljning, därav är siffrorna inte mycket att prata om. Under 2024 hoppas vi kunna sälja tillräckliga volymer för att finansiera nya produktsläpp med egen kassa.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.