Att bygga ett bolag från grunden, lyckas resa kapital och undvika fallgropar på vägen mot en potentiell exit är en lång, utmanande och riskfylld resa. Hur kan man göra den enklare?
Genom att fråga någon som redan gjort den och känner till vägen.
För drivna entreprenörer finns en faktor som slår det mesta på vägen mot en fullbordad vision – att ha rätt sorts stöd i ryggen.
Därför startade investmentbanken Carnegie Private Banking nätverket Carnegie Accelerator, en naturlig plats för kunskapsgenerering och erfarenhetsutbyte.
”Med Carnegie Accelerator riktar vi oss mot bolag där en börsintroduktion kan vara några år bort. Entreprenörer samlas och delar kunskap kring hur bolag förbereds för lönsam tillväxt och får chansen att möta andra som har varit i samma situation”, berättar Sara Silver Örman.
”Ett viktigt och värdeskapande forum”
Nätverket träffas vid fyra tillfällen per år, äter middag tillsammans och lägger grunden för framtida samarbeten som kan gynna samtliga parter. För de entreprenörer som redan har skapat sig en given plats i svenskt näringsliv finns också nätverket Carnegie Next Generation.
Här samlas arvtagare i några av landets största ägarfamiljer för ingående samtal om ägarstrategier, ägarroller och generationsväxling för att driva familjens verksamhet vidare i nästa led.
”Carnegie Next Generation är ett viktigt och återkommande forum som vi vet är värdeskapande och uppskattat hos deltagarna”, säger Sara Silver Örman.
Bli en del av Carnegie Private Bankings nätverk. Läs mer här!
Den som vill ta del av Carnegies kompetens kan också besöka forumet Carnegie x Mitelman, där investerare, entreprenörer och vänner till Carnegie Private Banking nätverkar under en avslappnad after work. På mötesplatsen kan gästerna ta del av Carnegies omvärldsanalys, inspireras av likasinnade och skapa nya affärsmöjligheter samtidigt som DJ:n vänder skivor.
”Hela vårt DNA handlar om kundfokus och att vara den naturliga mötesplatsen för kunskap och kapital. Målet är att ekosystemet ska bidra till ett värdeskapande för samtliga parter”, säger Sara Silver Örman.
”Tidsbesparingen för en företagare kan vara flera år”
En regelbunden nätverkare hos Carnegie är entreprenören och e-handelsveteranen Moon-Suck Song. Som grundare och vd på digitala byrån Panagora – Sveriges första Shopify Plus-certifierade byrå – har han varit med och byggt upp svensk handels digitala ekosystem sedan e-handel låg i sin linda.
”Carnegie är en naturlig partner för en entreprenör eftersom de kan erbjuda alla nödvändiga tjänster under ett och samma tak. I deras unika ekosystem av investerare finns många som har varit med på liknande resor tidigare, och alla bidrar med sin kunskap. När det blåser snålt är det dessutom skönt att ha en relation med en människa av kött och blod kring sina investeringar, en person som har en djup förståelse för entreprenörens utmaningar och bolagets kärnaffär samt potential”, säger Moon-Suck.
Värdet av Carnegie Private Bankings nätverksevent är också något som Moon-Suck lyfter, särskilt för entreprenörer som inte redan har ett brett kontaktnät.
"Eventen är informella och det är enkelt att gå mellan borden och prata med olika investerare. Tack vare Carnegies roll som medlare accelereras relationsbyggandet. Tidsbesparingen på ett sådant event kan vara flera år av företagsbyggande.”
"Sedan är Carnegie-event en bra mix av kunskapsspridning och nätverkande. Men framför allt är det ett rum som skapats där alla är nyfikna, öppna och generösa. Det känns som alla är sig själva och vill hjälpa varandra, det är fint."
Vill du veta mer eller också bli en del av Carnegie Private Bankings nätverk? Kontakta oss här.