De senaste åren har krimpoddarna multiplicerats. Folk verkar inte få nog av rättegångar och genomgångar av kända och okända fall. Men det finns naturligtvis gränser för hur långt en sådan podd kan gå. En podd som bör beskrivas som kontroversiell i nischen är Krimfup. Podden lägger på plattformar som Spotify och Podme ut förhör med misstänkta och vittnen, även våldsbrott där barn har utsatts, utan att anonymisera vare sig tilltalade, målsägande eller vittnen.
Dagens Media skriver om podden efter att nyhetssajten har upptäckt att stora bolag som Ikea och Cikel K haft med reklaminslag i podden – utan sin kännedom. Detta har kunnat ske då podden ligger under annonsnätverket Podspace.
När Dagens Media uppmärksammar bolagen som fått sina annonser spelade i podden och Podspace kastas Krimfup ut ur nätverket. Det är första gången det sker sedan bolaget startade för ett år sedan.
“Krimfup är en specifik podd som tyvärr lyckats ta sig igenom vår initiala screeningprocess, men som snabbt stängts av från nätverket”, skriver Podespaces annonschef Lukas Boo i ett svar till Dagens Media.
Enligt honom kunde podden passera screeningen genom att presentera ett annat innehåll och underlag än det som det i själva verket är.
Både Ikea och Cirkel K, som inte kände till vilken podd de annonserade i, uppger att man kommer att se över sina rutiner så att detta inte ska kunna hända igen.