När Breakit når Maria Svensson befinner hon sig i Paris.
“Jag är här på modeveckan och ställer ut, träffar kunder och återförsäljare i några dagar”, säger hon på telefon.
Hon är grundare av Maska, en e-handel som säljer kläder av det egna varumärket inom premiumsegmentet, som hon startade 2009. I kollektionerna finns bland annat byxor, toppar och liknande, framtagna för kvinnor.
Huvudkontoret är beläget i Göteborg, men varumärket har slagit igenom på betydligt fler marknader än endast i Sverige.
I dag finns bolaget i 18 länder, från USA till Japan, genom närmare 70 olika återförsäljare, enligt grundaren.
Hur lyckas ni nå ut?
“Det viktigaste för oss har varit att vi besöker mässor, men ‘word of mouth’ är också väldigt viktigt. E-handeln har också tagit fart genom att vi har börjat samarbeta med fler återförsäljare och att kläderna syns i fysiska butiker på olika marknader”, säger Maria Svensson.
Själv kommer hon från en entreprenörsfamilj som varit verksamma inom textilbranschen i flera generationer. Maska ägs av förvaltningsaktiebolaget Motorn, som i sin tur är familjeägt av Maria Svensson, hennes pappa och bror.
“I starten hjälpte familjeföretaget till att finansiera tillväxten. Men Maska har gjort ett positivt resultat sedan flera år tillbaka, vilket bekostar verksamheten. Vi står på egna ben”, säger Maria Svensson.
Under 2023 omsatte bolaget 10 miljoner kronor, med ett resultat efter finansiella poster på 300.000 kronor, enligt grundaren. Det kan jämföras med året innan, då omsättningen uppgick till 9,3 miljoner kronor, med ett resultat efter finansiella poster på nästan 700.00 kronor. Att resultatet minskade 2023 förklarar grundaren med att bolaget har investerat i tillväxt.
“Jag är kompromisslös. Jag vill verkligen göra bra produkter och inte vara ett luftslott av marknadsföring, och då tar det lite längre tid att växa.”
Märker ni av att konsumenter har mindre i plånboken?
“Vi har större försäljning utomlands än i Sverige, där marknaderna är mer köpstarka, sett till dagens ekonomiska klimat. Det är tydligt att många konsumenter har blivit mer medvetna om vad de köper för typ av kläder, och att många nu köper färre, lite dyrare plagg som håller längre, istället för många billiga plagg av sämre kvalitet. Det gynnar oss”, säger Maria Svensson.
Vad har ni för utmaningar just nu?
“Att våga bygga en större organisation och därmed ta på sig större fasta kostnader. Jag tycker att vi når ut bra, men jag måste våga fortsätta satsa, och kanske ta förluster på kort sikt, för att kunna växa mer långsiktigt."
“Tack vare att vi har vår tillverkning i Europa har vi inte påverkats allt för mycket av förseningar i leveranserna. Men det är klart det vore bra om konjunkturen var bättre, men det är inte något vi kan påverka, utan bara vänta in en positiv utveckling.”
Skulle du vilja ta in riskkapital?
“Jag funderar på extern finansiering. Men om jag skulle välja att gå den vägen är det väldigt viktigt att vi får in rätt investerare som kan bidra med mer kunskaper och erfarenhet. Det skulle vara avgörande – inte kapitalet”, säger Maria Svensson.
Vad fokuserar ni främst på i år?
“Att fortsätta att växa i USA. Det är den marknaden, samt vår e-handel som går bäst just nu, så det är där vi kommer fokusera.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.