Sök ikon

Ara Abrahamian har tagit VM-guld och OS-medalj – nu siktar han på ny pallplats (med vitt snus)

Ara Abrahamian är idrottsstjärnan som blivit serieentreprenör. Foto: TT

Han har gått från olympiska spelen och rubriker på sportsajterna till att bli en riktig serieentreprenör i det dolda. Nu har Ara Abrahamian planer på vad som närmast kan beskrivas som ett imperium – av vitt snus.

För Breakit berättar han om allt från första smygprillan i Aten, hur han ska växa bolaget och planerna på att bli en av de största.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Ara Abrahamian är för den svenska folket känd som brottaren som tagit flera VM-guld och ett OS-silver till Sverige. 

Vad som kanske är mindre känt om Ara Abrahamian är att han är en entreprenör som byggt upp bolag i flera branscher. Hans levebröd var länge ett bemanningsbolag inom logistik som innan covid hade 250 anställda. Han har som “hobbyprojekt” importerat naturviner från Georgien som säljs på Systembolaget och han har varit verksam inom fastighetsbranschen, hans primära jobb sedan tio år tillbaka.

Och så är det ju snuset. Mitt i allt håller OS-medaljören på att bygga upp ett slags snusimperium, med två fabriker och som ny storägare i det noterade forsknings- och utvecklingsbolaget Enorama, där han efter en riktad nyemission äger 12 procent av aktierna. Entreprenören ser enorm potential för synnergieffekter mellan de vita rockarna på Enorma och hans egna fabriker, säger han. 

Snus och sport? Går det ihop. Fråga alla hockeyspelare i NHL som frälser lagkamraterna med sina importerade stockar. Ara Abrahamian säger att han själv blev “smittad” av sina kollegor inför OS i Aten 2004. Då tog han sin första prilla. 

“Idén har funnits sedan 2006 men idrotten tillät mig inte”, säger Ara Abrahamian om hans bolag Habit Factory som drog igång 2017.

“Nu lägger jag all min tid på Habit.”

Världen har öppnat sig

Han är på grund av sin idrottsliga bakgrund egentligen inte så intresserad av att vara ansiktet utåt för snus. Och det handlar inte om regelrätt tobakssnus, det bruna som missfärgar tänderna, utan de vita nikotinpåsarna som nu brer ut sig i tobaksaffärerna, säljs online och till och med blivit föremål för en dokumentärfilm på SVT. De vita niktoinpåsarna är till skillnad från det bruna tobakssnuset inte förbjudet att sälja i EU och har en global potential och säljs bland annat in som rökavvänjning. Ara Abrahamian siktar högt.

“Vårt mål är globalt nummer tre”, säger han och tillägger att det är idrottsmannen inom honom som alltid tänker pallplats.

För att nå dit måste man knäcka koden att komma ut på amerikanska marknaden, en dyr och seg process som bland annat kräver mycket forskning. Enorama har till exempel fått preliminärt grönt ljus för att sälja sina varor i USA. Ara Abrahamian åker också land och rike runt för att slå ett slag för produktkategorin. Han träffar politiker och myndigheter världen över för att få dem att förstå vad nikotinpåsarna är, hur de bör regleras och varför det inte ska beskattas som cigaretter.

“Världsmarknaden har öppnats och just nu finns det 70 länder. Det här handlar ju om nästa generations niktoinanvändning som kan ersätta rökningen, som kostar mycket både för hälsan och i pengar.”

Ara Abrahamian säger att det globalt finns 1,2 miljarder nikotinister men att erfarenhetsmässigt är det lättare att omvända kulturer med tuggtobak än de med traditionella rökare. Samtidigt tror han att reglering av det vita snuset är den rätta vägen framåt, med till exempel nikotintak, för att rensa ut oseriösa aktörer som riskerar att både skapa hälsofarliga produkter och skrämma bort nya användare.  

Ville öppna i historisk fabrik

Habit Factory, med varumärken som Klint och Fix, äger två fabriker, en i södra Stockholm och en i Finland, med kapacitet att tillsammans producera 140 miljoner dosor om året. 

“När den finska marknaden öppnade sig då åkte jag upp till Jakobstad för att träffa lokalpolitiker och ville helst öppna i samma lokaler som Strengnes tobaksfabrik som lade ner 1996 men som innan dess var den största arbetsgivaren med framför allt kvinnor som arbetade där”, berättar Ara Abrahamian. 

Det blev i Jakobstad med i andra lokaler. Idag är fabriken redo att möta de finska behoven av det vita snuset. 

“Finska fabriken har stor kapacitet och ska försörja finska marknaden. I Finland kommer vi att vara kategorikaptener på sikt och Finland är ganska patriotiskt så de vill köpa sina egna produkter”, säger han. 

Habit Factory mer än dubblade omsättningen till 42,6 miljoner kronor under räkenskapsåret som stängde i april 2023. Förlust vände till rörelsevinst på 4,9 miljoner kronor.

“Det är tillväxten nu och det är bara början. Vi tittar på allt från Nordafrika till Sydafrika, på Mellanöstern och nu nästa vecka går vi in i Spanien. I Sverige har vi plockats upp av Reitan, 7 Eleven och Pressbyrån och i Finland av Kesko. Vissa länder styrs bara av några key accounts”, berättar Ara Abrahamian. 

“Vaknar först och somnar sist – får lön sist av alla”

Ara Abrahamian har byggt upp Habit Factory utan något riskkapital.

“Jag har tack och lov klarat det själv utan investerare. Det är svårare att stå på egna ben och ta egna beslut och inte lätt att bygga två anläggningar med total kontroll över alla steg, från att köpa in råvaror till att designa burken. Men jag har gått igenom alla de processerna steg för steg”, säger han. 

“Det är inte glamoröst att bygga företag och ha massa anställda. Du vaknar först, du somnar sist och du är den sista som får betalt.”

Det verkar vara samma vinnarskalle som tagit sig till VM-guld och OS-final som ska ut i världen.

“Jag brukar säga att ingenting är omöjligt, det är bara olika svårt.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer