Sök

Uppstickaren Hayhay vill hjälpa ryttare genom AI – jagar nytt kapital: “Planen är att nå lönsamhet inom 20 månader”

HayhayHorsetech

Oskar Holm, Malin Axel-Nilsson, Marcus Saeidi, Sara Boström, grundare av HayHay. Foto: Philip Käll.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Ännu ett horse-techbolag slår sig in på marknaden. Genom AI vill Hayhay ge hästägare rådgivning om problem som kan uppstå i livet som ryttare – och samtidigt öka kunskaperna.

Nu är uppstickaren på jakt efter nya miljoner för att skala upp.

“Idag har en stor del av gruppen som köper egen häst, eller till och med köper egen hästgård, väldigt lite tidigare erfarenhet och förkunskaper”, säger medgrundaren Malin Axel-Nilsson.

“Det pågår ett kulturskifte i hästbranschen. Tidigare har man lyssnat på de som skriker högst, eller ‘gjort som man alltid har gjort’. Men nu finns det ett sug efter mer.”

Citatet kommer från Malin Axel-Nilsson. Kvällen innan Breakit når henne på telefon kom hon hem efter vad hon beskriver som “intensiva dagar” på Gothenburg Horse Show. 

Tillsammans med Marcus Saeidi, Oskar Holm och Sara Boström har hon grundat HayHay. 

Bolaget är långt ifrån den enda uppstickaren inom vad som har kommit att kallas horse-tech – tech-företag som riktar in sig på ryttare, hästliv och allt vad som hör den här livsstilen till. 

Så sent som i november tog Ridesum, en e-träningstjänst för ridsport, in kapital genom en nyemission på 22 miljoner kronor. Bara några veckor innan dess rapporterade Breakit om att två nya bolag slog igenom bruset: Ryde Equestrian och Bhoof. 

Tillbaka till HayHay.

Enkelt förklarat har bolaget tagit fram en app som är ett komplett hästteam i mobilen. Bolaget har, enligt egen utsago, genom att kombinera en egen AI-modell med experter inom allt vad hästliv heter, skapat ett rådgivningsverktyg som gör att användaren kan spara tid, pengar och oro.

Enligt bolaget kan nämligen en genomsnittlig hästägare spendera mellan 10.000 och 15.000 kronor i månaden på sitt intresse. Men ridning, träning och eventuell tävling är en väldigt liten del av livet med häst – som hästägare måste man vara redo för att det ofta dyker upp olika utmaningar och problem att tackla.

“Med HayHay-appen kan varje användare snabbt få skräddarsydd rådgivning, inom alla olika delar som berör häst och livsstilen som ridsport kommer med”, säger Malin Axel-Nilsson.

Själv började hon att rida som 4-åring. Efter en hel uppväxt på hästryggen inledde hon sin karriär som ridlärare och skötare för tävlingshästar. Därefter utbildade hon sig till husdjursagronom vid Sverige Lantbruksuniversitet, SLU, som följdes av doktorsstudier och en PhD i etologi och husdjursvetenskap.

“Min drivkraft är att jag vill sprida kunskap om häst, men det är först nu, och de senaste åren, som marknaden har mognat. Nu är trycket enormt och det finns ett tydligt behov för mer kunskap om hästar och vad hästar behöver”, säger Malin Axel-Nilsson.

Appen lanserades under sommaren 2022 och en prenumerationsmodell släpptes under oktober 2023. Idag har appen över 20.000 användare, enligt bolaget. Sedan starten har verksamheten finansierats av teamet samt av ett antal ängelinvesterare.

“Det är ett väldigt tryck hos våra användare – man vill lära sig mer för att ta hand om sin häst på bästa sätt och lyckas med sin träning. När jag är ute och föreläser märker jag också att det är genom mer kunskap som hästvälfärden kan förbättras. Den insikten är väl förankrad nu, både hos beslutsfattare men också hos gemene hästägare”, säger Malin Axel-Nilsson.

“Idag har en stor del av gruppen som köper egen häst, eller till och med köper egen hästgård, väldigt lite tidigare erfarenhet och förkunskaper."

Hur ser samarbetet med era experter ut? Får de betalt av er eller hur fungerar det?

“Vi samarbetar med omkring 20 experter i appen idag, som får betalt för att arbeta med oss. Med hjälp av vår AI-modell kan vi öka både kvaliteten och effektiviteten i deras arbete. Vi har också en process som gör att vi snabbt kan skala upp eller ned deras arbete beroende på aktiviteten i appen, vilket blir kostnadseffektivt för oss”, säger Malin Axel-Nilsson. 

Vilka är era främsta utmaningar?

“Det är nog att AI-tekniken utvecklas otroligt snabbt. Det som var en etablerad sanning för några månader sedan gäller inte nödvändigtvis idag. Det är lätt att dras med i hypen kring AI för att det är hett just nu. Vi arbetar snarare utifrån att det gäller att förankra produkten i målgruppen och deras problem. Därför tar vi in kapital nu, för att kunna fortsätta utveckla vår app, AI-modell och skala upp marknadsföringen”, säger Malin Axel-Nilsson.

Vill ni ta in kapitalet snart?

“Ja, vi kommer att ta in kapital under våren. Vi har jobbat hårt för att lära känna marknaden, bygga en produkt målgruppen vill betala för och hitta en tillväxtmodell som fungerar. Nu har vi lagt en stabil grund som vi kan växa utifrån med mer finansiering.”

“Vi finns redan i Sverige och i början av januari i år gjorde vi en smyglansering i Norge. Hittills ser det väldigt bra ut och det är en väldigt intressant marknad för oss. Men vi behöver som sagt öka marknadsföringen”, säger Malin Axel-Nilsson.

Hur ser ni på konkurrensen?

“Det finns ingen annan som erbjuder samma helhetslösning som vi gör med ett digitalt hästteam direkt i mobilen. Alternativen idag är att söka hjälp online, via antingen sökmotorer eller sociala medier. Det är varken lätt att sålla bland svaren man får, eller veta vad som stämmer. Vi är ensamma med att erbjuda forskningsbaserad kunskap tillgängligt för alla.”

Hur mycket bolaget omsatte under 2023 samt vad resultatet landade på vill medgrundaren inte svara på. 

“Intäkterna för helåret 2023 är små då vi lanserade prenumerationsmodellen under det sista kvartalet. Men vårt mål för 2024 är en omsättning på 2 miljoner kr. Planen är att nå lönsamhet inom 20 månader.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer