Juniper vill ta den där lyxiga hotellkänslan hem till privatpersoner, i form av exklusiva sängkläder, handdukar och badrockar.
E-handlaren grundades av makarna Mathilda Wibom Westerberg och Jacob Wibom Westerberg 2019, men bara några år senare rapporterade Breakit om ett tufft läge för uppstickaren.
Prisuppgångar på bomull bland annat orsakad av underproduktion i de tre största producentländerna, Kina, Indien och USA, och störningar i leveranskedjan och covid-utbrott i fabriken, gav grundarna huvudvärk.
I samma veva bytte Juniper fabrik, från Israel till Portugal, vilket i sin tur gav olika nyanser på det vävda tyget. Det matchade inte, bokstavligt talat.
”Vi hade inget att sälja”, har grundaren tidigare sagt till Breakit, om det tuffa sista halvåret 2021.
Men nu tycks vinden ha vänt.
Enligt det preliminära bokslutet för 2023 ser bolaget ut att omsätta närmare 14 miljoner kronor, en ökning på 36 procent från året innan. Det ser även mer hoppfullt upp på resultatraden: en vinst på 50.000 kronor, att jämföra med ett minusresultat på 643.000 kronor 2022, enligt bolaget.
“Givet ett år när många e-handlare hade det otroligt tufft är vi nöjda att både kunna växa och vända till ett positivt resultat”, säger Mathilda Wibom Westerberg till Breakit.
“Mitt under Black Week, på Junipers absolut viktigaste försäljningsdag, välkomnade vi vår tredje dotter. Och veckan efter slog vi upp dörrarna till vårt Showroom på Grev Turegatan 50. Så det har helt klart varit en intensiv höst på alla sätt och vis.”
Siffrorna för året är mycket tack vare att bolaget har en stabilare kundbas, menar hon.
“De återkommande kunderna utgjorde 40 procent av försäljningen under året. Det är betydligt mer än tidigare.”
Jacob Wibom Westerberg tar vid.
“Vi har lyckats kapa våra marknadsföringskostnader på ett par olika sätt vilket har varit väldigt gynnsamt. Nu sköter vi all marknadsföring själva, vilket gör att vi kan vara mer flexibla”, säger han.
Vad har ni för fokus i år?
“Vi vill fortsätta växa och utveckla våra sängkläder, som är vår core-produkt. Det är främst det som kunderna kommer tillbaka för. Så det blir inga större lanseringar i år utan vi ska fokusera på det vi redan kan bäst. Vi ska även fortsätta lägga krut på vårt showroom för att träffa kunderna och låt dem klämma och känna på produkterna”, säger Mathilda Wibom Westerberg.
Vilka är era främsta utmaningar?
“Nykundanskaffningskostnaderna är fortsatt höga, vilket är något som många bolag sliter med. Och precis som alla andra kämpar vi med råvarupriser och en svag krona. Så lönsamheten är fortsatt ett strategiskt fokusområde 2024. Vi vände till vinst förra året, men den var blygsam och vi vill gärna ha större marginaler i år”, säger Jacob Wibom Westerberg.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.