Ljusbolaget Candles vände till förlust i det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret, visar den färska rapporten som släpptes på måndagsmorgonen. Omsättningen sjönk till 41 miljoner kronor, från 64,8 miljoner motsvarande period året innan. Rörelseresultatet kom in på minus 1,5 miljoner kronor, vilket kan ses i ljuset av att det gjorde en vinst på 1,2 miljoner kronor.
Under de nio månaderna som gått under räkenskapsåret har Candles gjort en vinst på 2,9 miljoner kronor, en bra bit under de 8 miljoner som var facit för de första tre kvartalen 2022/2023. Omsättningen under de nio månaderna är ner nästan 22 procent jämfört med samma tidsintervall ett år tidigare.
Candles har sedan tidigare guidat för en intäktsminskning på 10-15 procent för helåret. Detta eftersom man ska sluta distribuera ljus från andra varumärken och bara koncentrera sig på kärnverksamheten.
I vd-ordet skriver Viktor Garmiani att man står inför ett slags kapacitetsgenombrott. Företagets investeringar i automation och robotisering väntas öka produktionskapaciteten med 500 procent från midsommar.
Framöver väntar sig ljustillverkaren en årlig tillväxt på 30 procent, heter det.
Dessutom har bolaget tagit klivet ut internationellt på flera nyckelmarknader som Storbritannien och Frankrike. Candles står också på tröskeln till en jättemarknad.
”Efter rapportperiodens utgång har vi även beslutat att expandera till USA, världens största marknad för doftljus och en milstolpe i sig för Candles Scandinavia. Bakgrunden är att Jim Ramaker, tidigare vd för bolaget bakom det framstående varumärket Woodwick, har anslutit sig till Candles Scandinavias team”, kommenterar toppchefen.
”Med hans expertis och erfarenhet inom branschen kommer Ramaker att spela en nyckelroll i utvecklingen och genomförandet av vår strategi på den amerikanska marknaden, vilket markerar en betydande fas i vår fortsatta expansion och tillväxt.”
LÄS ÄVEN: Även lönsamma Candles ska spara – "Fokus på pris ökar"
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.