Sök ikon

Succéår för hennes gamla skinnjackor – Worn Vintage drog in miljoner

Lovisa Källström i mitten, flankerad av Hailey Bieber och Elsa Hosk båda klädda i Worn Vintage-jackor. Foto: Press

Det tog fart när hennes handplockade vintagejackor hamnade på Bieber.
Nu visar förra årets bokslut att affärsidén omsätter miljoner.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Det började som en corona-hobby och ett särskilt öga för vintage skinnjackor. Nästan omedelbart tog det fart för Lovisa Källström och hennes Worn Vintage och detta tack vare draghjälp från Hollywood. I DM:s på Instagram hörde sig en stylist av sig som ville ha något coolt till sin klient Hailey Bieber (med över 50 miljoner följare). Det berättade entreprenören bakom skinnpajerna för Breakit för ett och ett halvt år sedan. 

En blick i årsredovisningen för det brutna räkenskapsåret som avslutades 2023 visar att det har fortsatt att gå som tåget för Lovisa Källström. Förra året omsatte företaget 8,1 miljoner kronor med ett resultat på 2,7 miljoner kronor. Det kan jämföras med strax under en miljon föregående år och med en rörelsevinst på en halv miljon. 

Worn Vintage har idag breddat utbudet från gamla skinnjackor till egendesignade jackor med patina och en modern look. 

När Breakit pratade med Lovisa Källström sist så passade vi också på att fråga om prislapparna på vintagejackorna. De är rätt saftiga på runt 4000-5000 kronor. Det kan ses som dyrt för en loppisintresserad, då motsvarande går att finna för en tiondel av det priset. Lovisa Källström förklarade då att för det kurerade klädesplaggen tar hon också betalt för det arbete som hon också lägger på att göra fynden – och att det rimmar med hennes ideal om ”långsamt” mode.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer