Temu och Shein är som ångvältar där de drar fram. Temu har typ tapetserat internet sedan bolaget rullade ut sin globala kampanj förra året. Det går inte att söka på en produkt på Google utan att få ett antal reklamlänkar till en hutlöst billig version på Temu. Shein har tagit fast fashion som vi kände det – med H&M och Zara i spetsen – och dopat konceptet till tänderna. Bolaget som vill noteras på Wall Street säljer mode till framför allt unga inspirerat av Instagram och Tiktok och anklagas för slavliknande förhållanden i sina fabriker.
Nu visar det sig också att Temu och Shein inte bara tar över internet och unga kvinnors garderober. De tar också över det globala fraktutrymmet, skriver Reuters.
Bolagen som tillsammans skickar nästan 600.000 paket till USA varje dag, enligt en rapport till den amerikanska kongressen i somras, har höjt priserna för flygtransporter från Asien och skapat kapacitetsbrist i leverantörskedjan, enligt källor till nyhetsbyrån.
”Den största trenden som påverkar flygtransporter av gods nu är inte Röda havet utan kinesiska e-handlare som Shein och Temu, säger logistikbolaget Bollore Logistics Kinachef Basile Ricard.
Enligt data som Reuters hänvisar till så skickar Temu varor för 4000 ton om dagen. Shein skickar varor för 5000 ton. Det kan jämföras med Alibaba som ligger på 1000 ton och Tiktok som skickar varor för 800 ton varje dag. Tillsammans innebär det att bolagen behöver 108 stycken fraktplan av modellen Boeing 777.
LÄS ÄVEN: AVSLÖJAR: Så utnyttjar kinesiska Temu svenska e-handlare för att fånga in kunder
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.