Samuel Wennberg byggde upp e-handlaren Tengo när padel var som hetast. Sen sålde han till Mikael Olanders We are sports, tog nya tag och skulle bygga upp We are ecom, med drömmen om att bli en stor e-handelskoncern.
Starten blev Kids one store som inte bara är en e-handel utan också har en butik i Lund. Målet för 2023 var att omsätta runt 30 miljoner kronor.
Ungefär där stod vi när vi lämnade Samuel Wennberg förra våren.
Så hur gick det?
“Vi har satsat på tillväxt och att få upp en stor kunddatabas”, säger Samuel Wennberg.
I hårda siffror innebär det en omsättning på 26 miljoner kronor och några hundratusen minus.
“Vi vill bygga en e-handel som har mycket tech inhouse”, säger Samuel Wennberg.
“Vi kan lösa problem på ett annat sätt då”, fortsätter han och uppskattar att de kan ha sparat in ett dussin anställningar där de har löst problemen med tech istället.
“Det kan handla om automatiserade inköp eller saker som hur man rör sig på lagret när man plockar.”
E-handeln som bransch har haft det tufft de senaste åren efter att ha fått ett rejält uppsving under pandemin. Och där tror Samuel Wennberg att de har haft en fördel.
“Många har byggt upp stora lager, det har inte vi”, berättar han.
“Istället gör vi små men många ordrar, då kommer vi aldrig få ett stort lager som vi behöver rea ut.”
Det är en annan del i strategin, att passa sig för att hänga på i reahetsen och pressa priset.
“Vi kommer aldrig gå under vår marginal.”
I år ska Kids one store dubbla sin omsättning och kikar redan nu på nya marknader, plocka in nya varumärken i butiken och har pågående diskussioner med leverantörer om att lansera ett eget varumärke för att kunna pusha marginalen uppåt.
“Vår målsättning är att ha en positiv EBIT under 2024 samtidigt som vi växer på samma sätt”, säger Samuel Wennbeg.
“Vi har räknat på att vi hade varit lönsamma bara genom att omsätta 20 procent mer.”
Det kan också bli tal om att ta in externt kapital.
“Jag känner att vi har visat vad vi får för under det här första året och bevisat att vi har ett vinnande koncept” säger Samuel Wennberg.
“Vi går mot strömmen om vi kollar på våra konkurrenter och generellt hur e-handel går. Genom större muskler, kan vi göra ännu mer, men det behöver vara en strategisk partner som delar vår vision.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.