Äntligen en trendbrott? När Svensk Handel presenterar sin e-handelsindikator för januari visar den på en omsättning på 11,6 miljarder kronor för januari 2024. En ökning med 19 procent jämfört med januari 2023 – och den starkaste utvecklingen per månad sedan mars 2021.
Jämförelsemånaderna för 2023 och 2022 är visserligen svaga – men e-handeln kan ändå glädjas åt den starkaste månadsutvecklingen på nära tre år. Ett glädjebesked som kan behövas för en bransch som kämpar i motvind.
”Det här var ett trendbrott som många aktörer inom branschen verkligen behövde. Att kunderna sökte sig till e-handeln under januari, och spenderade betydligt mer, kan till viss del tillskrivas att reaperioderna efter högtiderna i december förlängts, och nu pågår en bit in i det nya året”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Andelen som shoppade på nätet ökade från 64 procent i januari 2023 till 66 procent motsvarande månad i år. Den största förklaringen till den ökade omsättningen är dock inte antalet kunder utan en ökad genomsnittlig köpesumma per konsument.
”Januari är som bekant en av de svagare e-handelsmånaderna, och vi var oroliga för att den negativa trenden vi sett de senaste månaderna skulle fortsätta in i 2024. Så blev inte fallet, och vi hoppas nu på fortsatt på en positiv utveckling under 2024”, säger Per Ljungberg.