Sök ikon

Bloggstjärnornas tips till företag: Undvik detta om ni vill samarbeta

Artikel bild
Linda Hörnfeldt och Linn Hebertsson. Foto: Emily Dahl och Press.

Att få synas med sina produkter hos sociala medieprofiler kan vara en guldgruva för annonsörer. Här förklarar två bloggare vad man ska göra - och inte göra - som annonsör.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Vi skriver ofta om nätverk som Splay, United Screens, United Influencers och Cube. Dessa fungerar som en brygga mellan annonsörer och inflytelserika personer i sociala medier, så kallade influencers.

Men vissa företag skippar mellanleden och vänder sig direkt till bloggaren.

En av dem som är van att bli kontaktad av PR-byråer och marknadsansvariga som vill göra reklam för en viss produkt, är Linn Herbertsson, 29.

Hon är utbildad civilekonom vid Stockholms unviersitet och började blogga redan för åtta år sedan. Idag ligger hennes livsstilsblogg under Metro mode. Hon har 25.000 unika följare i månaden och 16.000 följare på Instagram.

“I början skrev jag åtta inlägg om dagen sju dagar i veckan om allt som hände i mitt liv. Jag är fortfarande personlig, men innehållet har gått mer mot det redaktionella, både när det gäller text och bild,” säger Linn Herbertsson och fortsätter:

“Vår inkomst har också förändrats mycket, idag handlar det inte lika mycket om annonsering utan om content marketing (varumärkesmarknadsföring, reds anm)". 

Men det finns 'dos and don’ts' även när det kommer till relationer och samarbeten med en influencer. 

Här är Linn Herbertssons och Linda Hörnfeldts (som bland annat driver yrkesnätverket Better bloggers) bästa tips:

# Ha respekt för personen du kontaktar. Var påläst och tänk på att du ber om utrymme i en kanal och relationer som profilerna lagt väldigt mycket tid och energi på att bygga upp.

# Förvänta dig inte att personen ska jobba gratis. Du skulle aldrig be om en helsida i DN i utbyte mot produkter, varför tror du att en influencers plattform är annorlunda? Bloggare pratar med varandra och det finns svartlistade företag även i bloggvärlden.

# Ha koll på marknadsföringslagen. Reklam ska märkas ut, oavsett kanal och det ska du som beställare ha koll på.

# Skicka inte massmejl. Det syns när du har copy-pastat och inte ens brytt dig om att skriva ett 'Hej (personens namn)'. En personlig kontakt uppskattas. Om du själv inte har något intresse av att läsa bloggar och följa olika profiler – lägg över uppgiften på någon annan.

# Skriv inte kram och smileys. Vissa annonsörer försöker härma bloggspråket men i professionella sammanhang gäller så klart ett professionellt språk.

# Bjud in i grupp. Bloggare är som vilket annat yrke som helst – de gillar att träffa sina branschkollegor. Vill du bjuda in till ett event är det smart att skicka inbjudan till flera bloggare.

# Anpassa produkt/kampanj efter trender. Håll koll på vad det pratas om i sociala medier.

Läs mer