Sök

Cdon blottar korten – lyfter på börsen

Cdone-handel

Fredrik Norberg, vd Cdon. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Marknadsplatsen höjde omsättningen och bantade förlusten – men missade på en viktig punkt. Nu lovar toppchefen att vända den utvecklingen och göra kunderna nöjda.

Cdon, som började som skivförsäljare på nätet vid millennieskiftet, och nu säljer allt möjligt som marknadsplats för andra återförsäljare, har lämnat rapport för fjärde kvartalet. 

Det färska bokslutet visar att omsättningen ökade med 6 procent till 160 miljoner kronor under perioden och rörelseförlusten minskade kraftigt till minus 7,5 miljoner kronor från minus 65 miljoner kronor motsvarande period året innan. 

Cdon brukar själva lyfta fram måttet GMV, gross merchandise value eller försäljningsvolym. I det fjärde kvartalet sjönk GMW med 4 procent till 625,6 miljoner kronor. Organisk GMW minskade med hela 28 procent.

Även för helåret minskade GMW, med 3 procent, medan omsättningen ökade. 

”Vi har lagt grunden för att signifikant öka utbudet på Cdon med start första kvartalet och vi har gjort stora framsteg i att förbättra kundnöjdheten. Jag är verkligen övertygad om att dessa initiativ. tillsammans med andra förbättringar i vår marknadsföring kommer att leda till en vändpunkt för Cdons GMW-utveckling 2024”, skriver vd:n Fredrik Norberg

Det har förekommit brister i kundnöjdheten för ett par år sedan. Breakit rapporterade för ett par år sedan hur kunder hamnade i kläm när Cdon-handlaren Xstra gick i konkurs

Aktien lyfte på rapporten och handlas vid 14.30-tiden upp 6 procent.

Cdon har ett par turbulenta år bakom sig, med vd-turer och strukturaffärer.

Det var för exakt ett år sedan som bolaget gick ihop med konkurrenten Fyndiq. I samband med affären meddelade bolaget att det skulle sänka kostnaderna med cirka 40 miljoner kronor till slutet av 2024. Breakits Martin Hävner kommenterade affären med att den var lovande – men att mycket jobb återstod

Tidigare i veckan kunde Breakit berätta att Cdon lägger ner sitt kontor i Malmö – staden där bolaget en gång startade för 25 år sedan. 67 tjänster berörs av flytten. 

“Vi har haft två kontor sedan sammanslagningen och vi tror att vi kan öka effektiviteten och vår output genom att gå ihop. Det är inte alls drivet av besparingar. Utan det handlar om att vi kommer bli bättre av att finnas under samma tak”, sa vd:n Fredrik Norberg.

Initialt väntas kontorsflytten kosta 7-9 miljoner kronor i form av en engångseffekt. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer