Roam är ett svenskt bolag som har byggt sin verksamhet i Nairobi i Kenya. Bolaget bygger eldrivna motorcyklar (vars batterier kan laddas med en vanlig sladd i hemmet) och elbussar på en marknad där motorcyklar står högt i kurs och är ett av de vanligaste sätten att ta sig fram på. Bolaget startades av vd:n Filip Lövström och bygger på mottot ”Made in Kenya, for Africa”.
Visionen är att minska koldioxidutsläppen, slimma kostnaderna för kunder och rita om en redan MC-tät marknad. Nu har bolaget lyckats ta in 24 miljoner dollar i en A-runda, vilket motsvarar 260 miljoner svenska kronor.
Rundan leddes av Equator Africa men även At One Ventures, TES Ventures och andra investerare deltog från både Afrika och Silicon Valley. 14 miljoner dollar är rent kapital medan 10 miljoner dollar, alltså över 100 miljoner kronor, är ett rörelsekapitallån från den amerikanska staten genom International Development Finance Corporation.
”Det är väldigt hög due dilligence för att ge ut sådana lån, vilket för oss är en väldigt stark indikator”, säger produkt- och strategichefen Albin Wilson.
Kapitaltillskottet ska användas för att investera i ökad produktionskapacitet i Kenya, där man ska skala upp verksamheten med en ny fabrik, ökad utvecklingen och att förfina de lokala och globala leverantörskedjorna.
Roam grundades 2017 och är det första bolaget att leverera lokalt producerade elmotorcyklar och elbussar i östafrikanska Kenya. Bolaget har 200 anställda och var nyligen finalist i den brittiske kronprinsen Williams impact-tävling Earth Shot Prize.
Det finns flera eldrivna motorcykelbolag i Sverige, som har och har haft det tufft, vad är skillnaden med att bygga i Kenya?
”Lokalt heter motorcyklarna Boda Boda. De används av mikroentreprenörer och taxichaufförer. Det behövs en väldigt robust produkt som är kostnadseffektiv”, säger Albin Wilson.
”Vi har tre miljoner kunder vi kan adressera bara i Östafrika. Här är det inte en lyxprodukt, som Harley Davidson, det är för gemene man. Folk ska kunna ta sig till jobbet på det absolut billigaste sättet. Förenklat så kan vi ta bort en nolla i reducerad kostnad, och ett par nollor i reducerade utsläpp”, förklarar han och tillägger att kontakten med användarna är häftig.
”Det är inte bara en fräck pryl för dem, det handlar om att lösa så att deras barn ska skjutsas till skolan.”
Roam har byggt 950 motorcyklar och satsar på att skala upp i år. Affären i Kenya går till så här: Roam säljer motorcyklarna i bulk till en annan aktör som sedan säljer motorcyklarna till slutkund med en avbetalningsplan på 18 till 30 månader.
Trots att det kostar mer med den typen av upplägg så sparar slutkunden ändå pengar med att byta till el.
”Elpriserna är låga i Kenya. På en bra dag så består 96 procent av elproduktionen av förnyelsebar. Det kan jämföras med priset på bensin. Det är jättehög inflation i Kenya och importen av olja betalas i dollar. Så Kenyas regering är helt för detta. Man blir mindre beroende av oljeimport, skapar fler jobb och minskar utsläppen lokalt.”
Roam är inte det enda svenska techbolaget som satsar på Östfrika. Nicklas Adalberths stiftelse Norrsken har satt upp en techhubb i Rwandas huvudstad Kigali.
”Det är det afrikanska decenniet nu”, säger Albin Wilson.
”Som Norrsken så kollar man efter var nästa potential finns. Satsar man på Kina kan man potentiellt gå från 1 till 2 men satsar man på Afrika kan man gå från 0 till 1, vilket är ett mycket större kliv. Vi har 205 anställda på kontoret nu, extrem talang, som alla har förståelse för att nu kan vi bygga Afrika till nästa spelare.”
I Roams svenska AB så redovisade bolaget ännu ingen omsättning 2022, medan resultatet det året låg på minus 24,8 miljoner kronor. Bolaget har tidigare tagit in 65 miljoner kronor i en runda 2022.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.