Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Lyko spränger ny drömgräns – passerar 3 miljarder

Rickard Lyko.

Försäljningen lyfte rejält, men marginalen var sämre.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Rickard Lykos skönhetsimperium Lyko lyfte omsättningen med 24 procent i fjärde kvartalet.  Det framkommer i det färska bokslutet som presenteras på tisdagsmorgonen. Omsättningen kommer in på 947,2 miljoner. Fjolårets totala omsättning summeras därmed till över 3 miljarder kronor, en halv miljard mer än föregående år. 

Rörelseresultatet i fjärde kvartalet blev svagare jämfört med året innen, på 21,7 miljoner kronor jämfört med 29,5 motsvarande period 2022. 

”Vi genomförde vår bästa Black Week någonsin, tack vara våra investeringar i infrastruktur. Lager och logistik fungerade optimalt och våra digitala plattformar klarade det enorma trycket. Delvis hjälpta av det digitala kösystem som vi använder när trycket på hemsidan blir stort vid peakperioder, såsom som kalendersläpp och Black Friday. Totalt levererade vi över 6,2 miljoner ordrar under 2023”, skriver vd:n. Rickard Lyko.

Lyko har släppt en egen app och i den byggt ett socialt nätverk, en idé som Rickard Lyko själv kallar ”genialisk” i vd-ordet. Han skriver vidare att ökningen av trafiken är konstant och att bolaget i december hade hela 1,7 miljoner besök i appen. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer