E-handelsplattformen Boozt – som kallar sig det nordiska varuhuset – avslutade året starkt. Bolaget som säljer mode både genom plattformen Boozt och utförsäljningsplattformen Booztlet ökar omsättningen till nära 3 miljarder kronor i det fjärde kvartalet, en ökning med 23 procent från motsvarande period förra året. Rörelseresultatet ökade med 16 procent till 183 miljoner kronor.
Tack vare black friday-försäljningen skruvade Boozt upp sin prognos i slutet av november (efter att ha skruvat ner den tidigare under året). Tillväxten för helåret justerades upp från 11-15 procent till 13-15 procent. Den färska rapporten visar att bolaget prickade in toppen av det spannet, med en årlig tillväxt på 15 procent.
Boozt förväntar sig framåt att tillväxten kommer att ligga i spannet 5-15 procent 2024.
”2023 var ännu ett utmanande år men efter ett ganska nedslående första halvår så lyckades vi ändra växel i andra halvan och skörda framgångarna av vår nordiska handelsplats”, skriver medgrundaren och vd:n Hermann Haraldsson.
Han tillskriver framgångarna ett starkare produkterbjudande, en ny strategi för Booztlet och att det momentum bolaget såg i tredje kvartalet fortsatte i det fjärde.
Men en nyckel till den ökade försäljningen var också att kunderna lade fler ordrar. Antalet aktiva kunder ökade med 7 procent medan antalet ordrar ökade med hela 16 procent.
Omsättningen i Norden drevs framför allt av danskarna. Där steg den totala försäljningen med 30 procent. Samtidigt shoppade även svenskarna mer hos e-handlaren. Där låg försäljningstillväxten på 9 procent.
Danmark och Sverige är Boozt största marknader men även utanför Norden växer e-handlaren. Omsättningen i övriga Europa ökade med 70 procent. Rea-plattformen Booztlet växte med nära 130 procent i Tyskland under perioden.
LÄS ÄVEN: Dokument avslöjar nya brister på Boozt – Arbetsmiljöverket kräver ytterligare åtgärder
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.