Allt började med att Fanny Widman öppnade Messenger sent en kväll för några dagar sedan.
“Jag skulle kolla om min hundvakt svarat på ett meddelande, men det visade sig att jag plötsligt var utloggad. Jag kunde varken logga in där, på Facebook eller på Instagram.”
Snart insåg hon att hennes konton blivit hackade, och på grund av det stängts ned av Meta.
“Jag fick panik”, berättar hon för Breakit några dagar senare.
De starka känslorna handlade inte endast om konton på sociala medier – utan om hela hennes levebröd. Fanny Widman, grundare av podden Fannys Förebilder samt av bolaget med samma namn, har nämligen byggt sitt varumärke till stor del på Instagram.
“I slutändan kommer min inkomst på ett sätt från kontot på plattformen, för det är där jag marknadsför varumärket och det är där följarna tar del av innehållet och nya personer hittar till mig.”
Hon är inte ensam om att drabbas.
Breakit har tidigare rapporterat om flera entreprenörer som, precis som Fanny Widman, under många år byggt upp sitt varumärke på sociala medier, för att sedan helt plötsligt få kontot hackat.
Alla har upplevt samma sak – att känns snudd på omöjligt att få tillbaka kontot på grund av att det är svårt att få hjälp av Meta. Många vittnar även om att Metas beskrivna åtgärder som ska vidtas vid kapning varit förgäves.
Majoriteten av bolagen Breakit har pratat med har lyckats återfå kontrollen över sitt kapade konto genom att de haft privata kontakter, som i sin tur haft kontakter inom techjätten som erbjudit sig att hjälpa till.
Meta å andra sidan har lagt locket på – och valt att inte svara på Breakit frågor.
Tillbaka till Fanny Widman.
Hennes konto grundades för fem år sedan och kom upp i över 20.000 följare. Ett nytt konto startades kort efter kapningen, för att informera om vad som har hänt och att försöka nå ut till Meta.
Nu, fem dagar senare, har det 5500 följare.
“Jag gjorde ett inlägg på Linkedin där jag berättade om vad som hade hänt i hopp om att det skulle få spridning. I inlägget bad jag också om att andra skulle gå in och följa det nya kontot på Instagram. Första dygnet gick det från inga följare till 4000. Det är väldigt kul att många nya har hittat mig, men jag vill ju såklart nå ut till de som följde mig tidigare också.
Kontot på Instagram användes främst för att bygga varumärket, publicera inlägg om jämställdhetsfrågor, för att driva opinion och dela med sig av klipp från möten med personer som bland annat intervjuas i podden.
Affärsmodellen går ut på att hon föreläser och håller workshops.
2022 omsatte bolaget 1,1 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 190.000 kronor. Siffrorna för 2023 är inte helt klara, men enligt grundaren ökar omsättningen till omkring 1,5 miljoner kronor och rörelseresultatet till 240.000 kronor.
“I år är målet att omsätta 1,8 miljoner, och såklart även öka resultatet.”
Planen att få räckvidd genom inlägg på sociala medier tycks ha lyckats.
Knappt en vecka efter kapningen fick hon kontakt med Meta. En dag senare har hon återigen tillgång till det hackade kontot på Instagram, men väntar fortfarande på att få tillbaka kontot på Facebook.
Hur känns det nu?
“Jag är så tacksam för att jag fick så snabb och bra hjälp. Det blev ett prioriterat ärende och processen var supersmidig. Att ha fått tillbaka mitt konto skänkte mig såklart en enorm lättnad eftersom jag i fem år lagt så mycket tid på att skapa innehåll som engagerar.”
Tycker du fortfarande att det är bra att bygga upp ett varumärke genom sociala medier, trots att det är så här skört?
“Ja, jag tycker det. Sociala medier är väldigt bra kanaler för att nå ut, utan att behöva investera stora pengar i marknadsföring. Det finns såklart en skörhet i risken att bli kapad. Men jag hoppas också att andra kan få samma hjälp som jag fick.”
Vem eller vilka som kapat Fanny Widmans konto är oklart. Men enligt Jan Olsson, kriminalkommissarie vid polisens sektion nationellt it-brottscentrum (NOA) finns sätt att ta till för att försöka skydda sig i förebyggande syfte:
-
Använd helst en lösenordshanterare för alla inloggningar.
-
Se till att ha ett säkert lösenord och dela aldrig med dig av inloggningsuppgifterna.
-
Använd tvåstegs faktorisering när möjligheten finns.
-
Ha olika lösenord för inloggningsuppgifter för konton på olika plattformar om du inte har en lösenordhanterare.