Sök

KRÖNIKA

ARASH GILAN: Revolutionen är här – snart har alla en egen robot

AI

Arash Gilan, krönikör och vd Viva. Foto: Press/iStock

Arash Gilan

Arash Gilan

Vi närmar oss just nu en värld som kommer att vara helt oigenkännlig för oss. Det kommer att vara som en film, och än så länge är många av oss osäkra på om det är en dystopi eller utopi. I centrum för denna totala världsomställning står en man som vi älskar att hata, Elon Musk, vår tids Henry Ford på steroider.

Det skriver Arash Gilan, medgrundare och vd för Viva, i en krönika.

Jag ber dig lägga dina personliga åsikter om Elon Musk åt sidan och ignorera hans excentriciteter. Ingen kan förneka att denna man förändrar mänsklighetens historia – från grön omställning via Tesla, till en intergalaktisk värld genom SpaceX, och nu robotik samt symbiosen mellan människa och maskin genom Neuralink. Nyligen meddelade han att Neuralink har genomfört ett framgångsrikt implantat av ett hjärnchip i en mänsklig testperson.

Detta är, milt uttryckt, helt vansinniga nyheter och tvingar oss att omvärdera vad det innebär att vara människa. Jag ska inte fastna i det filosofiska, det kan vi återkomma till (jag diskuterar hans synsätt mer ingående i min senaste bok 'I love AI'), utan se på hela grejen ur ett praktiskt perspektiv. För när han nyligen, vid presentationen av Teslas robot Optimus, pratade om möjligheten att ha en miljard humanoida robotar som utför uppgifter åt oss till 2040-talet, väcks både skepticism och fascination. 

Tanken kan initialt verka absurd, men vid närmare eftertanke börjar man undra: 'Kan detta faktiskt hända?' Jag lämnar den exakta tidpunkten osagd, men jag är övertygad om att robotar kommer att vara vår generations bilar, men med en ännu större effekt.

Jag är övertygad om att robotar kommer vara vår generations bilar

Vi står inför en tid där AI kommer att påverka bransch efter bransch. När vi kombinerar denna mjukvara (AI) med hårdvara (robotik), något som sannolikt sker inom det närmaste decenniet, kommer världen som vi känner den att bli helt oigenkännlig. För hundra år sedan var det spännande att se en bil, och man drömde om att en dag äga en egen. Idag, hundra år senare, står vi inför en liknande revolution, denna gång med intelligenta robotar. Alla branscher kommer att gå igenom radikala förändringar.

Automatisering och AI börjar redan ersätta arbetare i övergången till en digital ekonomi. Om hundra år skulle det kunna vara så att världen har fler intelligenta robotar än människor. Vi kommer att ha dem hemma, på kontor, skolor, inom militären, på sjukhus, inom lantbruket, på gator och torg, och till och med på andra planeter när Mars börjar koloniseras. Hushållsrobotar som sköter större delar av våra hem blir då en självklarhet, och människor kommer knappt att minnas hur livet var innan dessa robotar fanns. 

Det kommer bli en enorm marknad med stora ekonomiska intressen, och kombinationen av robotik och AI kommer att skapa en värld som aldrig tidigare skådats.

Bara tänk på det – robotar formade som människor, optimerade för mänskliga arbetsuppgifter. Deras design behöver inte variera lika mycket som bilar – en humanoid form skulle räcka för att kunna utföra en myriad av jobb. Detta förenklar produktionen avsevärt jämfört med bilar som kräver ständig designutveckling och anpassning.

Tillverkningskapaciteten är en annan viktig faktor. Jämför robotproduktion med bilproduktion: det är en komplex process där marknaden kräver en mängd olika modeller. Trots detta har tillverkarna kapacitet att årligen producera miljontals enheter. En humanoid robot skulle potentiellt kunna produceras i en liknande, eller till och med större och mer effektiv skala. Detta utan behovet av olika modeller som med bilar.

Om 50 procent av alla civila jobb kan imiteras av en robot, är potentialen för humanoida robotar enorm

Om, lågt räknat, 50 procent av alla civila jobb globalt kan imiteras av en robot, är potentialen för humanoida robotar enorm. Denna simpla analys ger en uppfattning om den totala marknaden: miljarder jobb världen över anpassade för dessa robotar.

Men den stora frågan är efterfrågan. Kommer det att finnas en efterfrågan på så många som en miljard robotar? När vi tänker på kostnaden för en sådan robot jämfört med lönekostnader för människor, blir ekvationen intressant. Föreställ dig att ersätta en städare, vakt eller en fabriksarbetare med en robot – kostnadseffektiviteten är tydlig. Och tänk på möjligheten att hyra en robot för att sköta ditt hushåll.

Potentialen för denna teknik är enorm, och vi står inför en av de mest fundamentala förändringarna i människans ekonomi. Men större frågor kvarstår: Vad betyder det för oss som mänsklighet? Vad gör vi med all den tid som frigörs? Hur påverkas våra ekonomiska system och vår livskvalitet när robotar kan bygga och göra nästan allt åt oss?

För ett sekel sedan genomgick västvärlden en enorm förändring när nationer övergick från jordbruk till industriell ekonomi. Det tog decennier för politiker att hantera effekterna av denna förändring och för saker att ordna upp sig. Nu står vi på randen till ännu en stor förändring, när nationer övergår från en industriell till en fullskalig digital ekonomi. Är vi redo? Troligen inte, eftersom utmaningen denna gång är global, och det digitala känner inte några gränser.

Våra barn och barnbarn kommer en dag inte förstå hur en värld utan robotar kunde existera

Våra barn och barnbarn kommer en dag inte förstå hur en värld utan robotar kunde existera, liksom vi inte kan tänka oss hur världen var möjlig utan bilen.

På kort sikt, och då menar jag de närmaste 20-30 åren, tror jag att framväxten av robotar och AI inte kommer att skilja sig markant från tidigare teknologiska skiften. Det är inte bara osannolikt att AI-revolutionen kommer att leda till massarbetslöshet; utan den förutspår tvärtom positiva nyheter för ekonomisk tillväxt i stort. Detta baseras på vad historien om teknologiska förändringar har lärt oss. 

Men nu behövs visioner för hur vi kan förbereda oss för denna enorma omställning och de som kommer ske bortom de närmaste 30 åren.

ARASH GILAN är vd och medgrundare av marknadsföringsbyrån Viva. Han driver även VD-podden och skrivit flera böcker inom tech och digitalisering där den senaste heter "I love AI – hur du tar tillvara magin med AI”.

Läs mer