Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Vill få e-handlarna att sluta gissa (och missa) – SaaS-startupen Madden har hittat sin nisch

Grundarna av Madden, Axel Bukowski och Petter Flordal. Matilda Djerf som står bakom Djerf Avenue. Foto: TT/Press

Rena spekulationer, felköp och överlager som måste reas ut. Det finns många kostsamma fallgropar för e-handlarna att undvika.

Nu finns det en SaaS-startup som vill hjälpa modebolagen att komma till rätta. Med sin lösning har Madden redan lockat till sig succébolag som Djerf Avenue till kundlistan.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Vad behöver modebranschen verkligen hjälp med? Det finns en SaaS-startup som har hittat en lösning på ett av e-handlarnas stora gissel och som både syftar till att göra modebranschen både mer effektiv och mer lönsam. 

Bolaget heter Madden och kommer in i ekonomiskt turbulenta tider, när branschen ska ställa om mot lönsamhet istället för tillväxt, med sin tjänst för lagerplanering. 

E-handlarna har fram till nu haft alldeles för spekulativ lagerhållning och som en konsekvens av det tvingats rea ut överlager, enligt Madden som slår fast att den tiden är över nu. Inte minst för att överdrivna inköp eller dyr lagerhållning är ett existentiellt hot mot verksamheten i sig. 

“De flesta bolag vi träffar vittnar om en förändrad marknad där shoppingviljan och efterfrågan var väldigt hög fram till för ett par år sen. Med tanke på att det tidigare har varit förhållandevis lätt att hitta tillväxt i försäljning så är det inte så många modebolag som har investerat i att optimera processer och system för att beräkna och hantera inköp”, säger Maddens medgrundare och vd Axel Bukowski

Med Maddens analysverktyg så ska företagen få bättre prognoser som minimerar risken för felköp och data som säkerställer att de köper in varor i rätt mängd och vid rätt tidpunkt. 

“Hela branschen behöver ställa om från spekulativ överproduktion till rimliga och detaljerade databaserade prognoser. Vår tjänst är en viktig del i den omställningen”, säger Axel Bukowski.

Madden har redan knutit till sig stora svenska spelare i modebranschen som J.Lindeberg, Chimi, Asket, Adoore och Matilda Djerfs tillväxtraket Djerf Avenue.

Under sitt andra verksamhetsår, 2023, ökade Madden de återkommande prenumerationsintäkter (ARR) med mer än 200 procent till att vid årets slut ha en ARR om 6 miljoner kronor. Under år 2022 omsatte bolaget 900.000 kronor med ett resultat på minus 5,9 miljoner kronor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer