Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Liveshopping är stendött – nu är Ehandels hajpade satsning till salu

Johan Svensson, ordförande i Showroom och affärschef i LRF Media. Foto: Press / Skärmklipp

Lantbrukarnas riksförbund, LRF, är en spretig koncern med ben inom media, investeringar och mycket annat. En av koncernens satsningar gjordes inom den tidigare heta trenden inom liveshopping. Men engagemanget blev kortvarigt och nu ska dotterbolaget ha förändrat sin verksamhet helt – och dessutom ligga ute till försäljning.

“Vi för dialoger med flera för samarbete och synergier”, kommenterar LRF Medias affärschef Johan Svensson.

Stefan Lundell / Tobias Blixt

Under en väldigt kort period under framförallt pandemins första år 2020 var fenomenet liveshopping stekhett efter att det rönt stora framgångar i framförallt Kina. Influencers och företag visade upp produkter live på video och de som tittade på sändningen kunde enkelt trycka på köpknappen för allt som visades. 

Under den här tiden började Bambusers börsvärde snabbt klättra uppåt och Breakit kunde rapportera att flera heta, stora varumärken som Lyko, Nakd och Apotea hade hoppat på trenden. Samma år lanserade LRF Media en egen satsning på liveshopping kallat Ehandel.live under dotterbolaget som driver sajter som Ehandel.se och Influens.se – och dåvarande vd:n Johan Svensson beskrev satsningen som ett Netflix för liveshopping.

Även jätten Meta med sina sociala medier Instagram och Facebook lanserade en satsning på området.

LÄS MER: Visar grejer i tre sekunder – drar in 200 miljoner i veckan

Sedan dess har vindarna vänt. Under andra halvan av 2022 stängde Meta ned sin liveshopping-satsning. Bambuser har lämnat termen liveshopping bakom sig för att istället prata om video commerce (och börsvärdet har rasat med över 90 procent sedan toppen 2021). Ehandel.live har också döpts om till Showroom och fokuset ska, efter ett uppköp av konkursboet i Society Icon, istället ligga på influencer-marknadsföring.

Enligt Breakits källor ska verksamheten nu vara till salu. När Breakit kontaktar Johan Svensson, som nyligen lämnat som vd för Ehandel för att istället bli affärschef inom LRF Media, om en aktuell försäljning Showroom, så säger han att de för diskussioner men vill inte bekräfta att det rör sig om en försäljning.

Showroom ligger som ett dotterbolag till bolaget Ehandelse, som driver sajterna Ehandel.se, Influens.se och Netthandel.no. De ska däremot inte vara till salu.

“Jag kan bekräfta att varken Ehandel eller systersajterna Netthandel.no och Influens.se är till salu. Den verksamhet vi ser över är Showroom som efter förvärvet av Society Icon nu är up and running med nya funktioner med mera. Vi för dialoger med flera för samarbete och synergier”, skriver Johan Svensson, som också är ordförande i Showroom-bolaget, i ett sms till Breakit och tillägger att han inte har några fler kommentarer.

Hur ser verksamheten i Showroom ut idag?
“Fokus har varit på anpassning och produktutveckling. Showroom har inte längre fokus på liveshopping utan är i och med förvärvet idag en väldigt konkurrenskraftig influencer marketingplattform.”

Varför är det aktuellt med en försäljning?
“Jag har sagt att vi för dialoger med flera aktörer för samarbete och synergier. Och inte nämnt eller bekräftat någon försäljning. Vi stannar där. Tack!”

När Breakit når LRF Medias vd Helena La Corte så vill hon inte heller ge någon ytterligare kommentar än det som Johan Svensson redan sagt.

“Jag har inget mer att tillägga än det som Johan Svensson redan har sagt”, skriver hon i ett sms.

Läs mer