Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Spotify visar korten – vänder till förlust men lovar vinst

Daniel Ek, vd och grundare av Spotify. Foto: TT

Spotifys korta vinsttrend är bruten och bolaget gjorde förlust i det fjärde kvartalet – om man räknar in kostnaderna för bolagets stora sparpaket.

Det visar den färska delårsrapporten från den svenska musikgiganten.

Rapporten visar även att bolaget har tydliga förhoppningar om ett plusresultat för 2024.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Den svenska musikstreamingjätten, vars aktie är noterad i New York, redovisar en rörelseförlust på 75 miljoner euro för det fjärde kvartalet. Det motsvarar ungefär -850 miljoner kronor.

Utfallet var lägre än den ursprungliga prognos som bolaget kommunicerade i samband med den förra rapport och som gjorde gällande att rörelseresultatet skulle uppgå till 37 miljoner euro. Den prognosen uppdaterades dock under kvartalet när bolaget tog engångskostnader i samband med det stora besparingspaket som bolaget aviserade i slutet av 2023. 

Exklusive engångskostnader blev rörelseresultatet positivt, 68 miljoner euro, för kvartalet, alltså därmed i grunden bättre än bolagets bedömning från i höstas. Bolaget hänvisar till främst till lägre kostnader för marknadsföring och personal. 

Noterbart är även att det fria kassaflödet uppgick till +396 miljoner euro under det fjärde kvartalet, motsvarande 4,5 miljarder kronor. 

Spotify skriver vidare i rapporten att bolaget är "välpositionerat" för att visa "förbättrad tillväxt och lönsamhet" när bolaget nu har gått in i 2024. Bolagets prognos för det första kvartalet är ett rörelseresultat på 180 miljoner euro, motsvarande omkring 2 miljarder svenska kronor. 

Intäkterna växte med 16 procent under delårsperioden och de uppgick till nästan 3,7 miljarder euro, lika med ungefär 42 miljarder kronor. Bolagets egna bedömning inför kvartalet var att intäkterna skulle uppgå till just 3,7 miljarder euro. 

Antal användare som använder tjänsten på månadsbasis, inklusive den skara som lyssar via den reklamfinansierade gratistjänsten, uppgick till 602 miljoner stycken. Det motsvarar en ökning med 23 procent

Antalet betalande abonnenter uppgick i slutet av december till 236 miljoner, fler än de 235 miljoner som bolaget förutsåg för cirka tre månader sedan. Här var ökningen 15 procent i förhållande till föregående år. 

Spotifys överraskade i samband med förra rapporten, den för det tredje kvartalet, och kunde då stoltsera med en för bolaget stor kvartalsvinst. 

Läs mer