Pandemin var en katastrof för många krögare och efterdyningarna pågår fortfarande med många restauranger som har det tungt.
Men det finns saker som kan lätta upp situationen lite. Till exempel dricks. Malmöbolaget och doldisen Kassacentralen tog till vara på det när de lanserade funktionen som du kanske ser ibland när du är ute och äter. Istället för att du ska skriva in totalbeloppet och räkna ut dricksen själv kan du välja mellan att ge till exempel 5, 10 eller 15 procent i dricks till restaurangen. Den lilla funktionen på kortterminalen har gjort att restauranger har fått hela sex gånger mer i dricks än tidigare.
Den lilla funktionen är naturligtvis bara en del i den tillväxtresa som Kassacentralen har gjort de senaste åren. Från en omsättning på bara ett par miljoner för ett par år sedan omsatte bolaget förra året 159 miljoner kronor med en vinst på 40,8 miljoner kronor.
“Det var flera år sedan vi tog beslutet att försöka utveckla något eget och vi har aldrig tagit in något externt kapital”, säger Henrik Sellehed, som är utvecklingschef och äger 80 procent av bolaget, i ett pressmeddelande.
“Vi har hållit fast vid den linjen och försökt kapa bort så många mellanhänder som möjligt för att lösa allt internt. Det har varit en av de främsta orsakerna till den tillväxtresa vi ser nu.”
Nu är Kassacentralen en helhetsleverantör av kassatjänster och betallösningar och finns för närvarande i åtta städer i Sverige. Totalt har man gått från bara ett par stycken anställda till att nu vara 70 personer.
“Branschen består av många aktörer som försöker lösa allt digitalt och blir färre anställda”, säger Henrik Sellehed.
“Vi satsar på människor och kontor ute i landet, även om våra produkter och tjänster är digitala.”
Målet de närmaste åren är att man ska växa med 20 procent och fortsätta förbättra marginalerna.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.