Gofrendly är en social app med syfte att hjälpa kvinnor hitta vänner med gemensamma fritidsintressen och har sedan start lyckats locka till sig en kvarts miljon användare i Sverige och Norden.
Nu tar bolaget in 5,6 miljoner kronor i en nyemission.
Så sent som i augusti plockade bolaget, som grundades av Ulrika Lilja och Claudia Gård, in 6,5 miljoner kronor och två år innan dess fyllde företaget kassan med 9,5 miljoner kronor. Totalt har investerarna pumpat in 44,8 miljoner kronor i Gofrendly sedan starten 2016, enligt ägardatatjänsten Eivora. På ägarlistan finns bland annat ängelinvesterare, JNE Invest och Curitas Ventures.
Gofrendly har planer på att satsa internationellt, däribland att gå in på den brittiska marknaden. Bolaget samarbetar med Violet AI för att förbättra sina tjänster genom att integrera dynamiska matchningsalgoritmer som är både precisa och känsliga för användarnas preferenser.
Under 2022 omsatte Gofrendly 1,6 miljoner kronor och redovisade en nettoförlust på 14,1 miljoner kronor. Året innan, under 2021, omsatte bolaget 538 000 kronor och redovisade en nettoförlust på 8,8 miljoner kronor.
Det här är en artikel som är skapad med hjälp av AI. Har du frågor eller synpunkter om den här artikeln? Mejla ai@breakit.se – våra AI-artiklar utvecklas löpande