I maj förra året gick Eniro ut med ett stort sparpaket. Upp till 80 miljoner kronor skulle sparas och det var främst genom vad man kallade implementering av “AI och intelligenta sökalgoritmer”. Bolagets vd Hosni Teque-Omeirat sa då till Breakit att de bland annat hade utvecklat olika AI-robotar som till exempel kan hjälpa till att skapa olika sorters innehåll åt kunder. Kort sagt göra processer som hanteras manuellt till automatiska processer.
Nu går bolaget vidare och har därför anställt AI-experten Amer Mohammed som ska sköta bolagets AI-satsning.
“Vi kommer att investera 150 miljoner de närmaste tre åren”, säger Hosni Teque-Omeirat
“Amer kommer att ge oss en AI-injektion i bolaget”.
Amer Mohammed har tidigare bland annat jobbat med digitalisering och AI på Stena och nu senast på Coop.
AI-bottarna som Eniro har utvecklat kan bland annat hjälpa till att göra content till sociala medier och hjälpa till med SEO och till och med fungera som en HR-funktion på mindre bolag.
Vad kan de ge som inte Google kan ge?
“Framtidens AI kommer att göra lokala aktörer till de största vinnarna – om de adopterar sig till den nya tekniken. Det är vår målgrupp och där är vi alltid starkare än Google på ett lokalt plan. Sökmotorerna kommer så småningom att tappa sin relevans och istället kommer de personliga assistenterna att ta över och det är dessa assistenter som vi nu förser Sveriges och Nordens småföretag med.”
En stor del av erbjudandet kommer att vara freemium, alltså gratis för användarna, men en del specifika spetsegenskaper ska bara de som betalar få tillgång till.
Bolagets ändrade riktning gör också att det kommer att ske en kompetensväxling på företaget. Exakt när det sker eller hur många som kommer att få sluta vet inte Hosni Teque-Omeirat ännu.
Bolagets förändrade strategi gör också att den klassiska säljaren tids nog kommer försvinna på Eniro, och de personerna istället blir rådgivare som servar våra befintliga och potentiella kunder.