Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Arne Alligator går från Youtube till bio: “Barn är världens ärligaste publik”

Anton Molin och Marcus Granberg, skapare av Arne Alligator. Foto: Press

Arne Alligator har sjungit och dansat ihop hundratals miljoner visningar på Youtube och nu tar skaparna sin succé till stora duken. Men trots den nya miljön så är medskaparen Anton Molander trygg i sitt recept från den digitala plattformen.

“Det finns inget bättre proof of concept än det vi redan har gjort”, säger han om att skapa innehåll för barnen på Youtube.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Med Youtube som sitt primära hem har karaktären Arne Alligator lyckats bli nästan omåttligt populär bland barn i framförallt Norden. Idag har klippen setts över 300 miljoner gånger och på Spotify har låtarna tiotals miljoner genomlyssningar. 

Bakom Arne Alligator finns de finlandssvenska skaparna Marcus Granberg och Anton Molander. Trots de digitala framgångarna väntar nu ett mer analogt äventyr, där duon har bestämt sig för att ta sin skapelse till bioduken med en långfilm och dessutom skapa en tv-serie.  

Med i satsningen finns också SF Studios som 2021 investerade i skaparnas bolag See You Later som äger rättigheterna till Arne Alligator och andra liknande varumärken.

När Breakit når Anton Molander har hans medgrundare precis lämnat SVT:s morgonstudion för att prata om framgångarna och bioäventyret. Intresset verkar minst sagt stort för den tecknade alligatorn.

“Youtube har gett oss och andra kreatörer helt andra möjligheter att slå igenom utan stora resurser”, säger Anton Molander och fortsätter:

“Väldigt många varumärken för barn har Youtube som sin plattform idag, exempelvis enorma Cocomelon som vuxit organiskt via Youtube. Det är en kanal som ger barnvarumärken en chans att se om det finns en publik på ett sätt som inte funnits tidigare. Det är en väldigt fin och kanske den viktigaste plattformen som finns för nytt barninnehåll idag.”

Här i Sverige finns flera exempel på kreatörer med fokus på barn som hittat sin publik på Youtube. När Breakit för några år sedan gjorde en kartläggning av området hittade vi kanaler som Family Playlab, Lek med oss, LekisTV och andra vars klipp samlade in miljontals visningar.

Det kanske främsta exemplet var såklart jättesuccén Babblarna. Just Babblarna har också tagit steget från Youtube till de traditionella mediekanalerna och kan idag ses även på bland annat SVT Play.

Varför vill ni till bioduken?

“Från början tror jag inte att det fanns ett klart mål om att komma ut i bio och traditionell media. Men det kan ju också vara ett sätt att nå en ännu bredare publik, och det är spännande att ha något på bio. Vi har också band som spelar live i olika länder och vi vill väldigt gärna synas på alla plattformar med Arne, men vi satsar definitivt på Youtube även framåt.”

Måste ni göra någonting annorlunda där?

“Det är inte ett så stort kliv egentligen. Vi vet att många barn tycker om det vi gör eftersom att vi är stora på Youtube och jag hoppas att de som jobbar inom branschen tänker på samma sätt. Barn är världens mest ärliga publik och det finns inget bättre proof of concept än det vi redan har gjort.”

Utöver att berättelsen kommer att behöva bli längre, vilket ställer lite andra krav på skrivandeprocessen, så tror Anton Molander på deras framgångsrecept. När medgrundaren reflekterar över var som har gjort serien till en framgång från första början så tror han att det handlar mycket om faktorer som alla kan känna igen sig i och vad de vill förmedla. 

“Ibland känns det som att mycket av innehållet som riktar sig mot barn handlar om att ha en superkraft som gör dig cool. Men superkrafter kan vara mer än att flyga. Du kan vara empatisk eller driven och så vidare”, säger han och fortsätter:

“Vi har några grundläggande värderingar i Arne Alligator som vi håller fast vid och tror är universella även om världen är komplicerad, det ska vara okej att vara den du är och du måste inte vara bäst på allting. Du är garanterat bra på något.”

Filmen om Arne Alligator har premiär nästa vecka i Sverige och senare i år kommer även tv-serien på tio avsnitt som är en samproduktion mellan See You Later och SF Studios.

Läs mer