Sök

Copabet vill att du ska tippa på matcher bara för kul – fyller kassan med miljoner

CopabetSport
Grundarna bakom Copabet: Adam Springfeldt, Martin Sjöström och Max Alhborn. Foto:Charlie Westin

Grundarna bakom Copabet: Adam Springfeldt, Martin Sjöström och Max Ahlborn. Foto:Charlie Westin

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Det började som ett excel-ark på kontoret för tio år sedan. Nu är de välrenommerade grundarna bakom Copabet redo att börja bygga bolag på riktigt.

Affärsidén är att ta det roliga med att tippa sportresultat utan dess mörka baksida – och tjäna pengar på det.

Copabet har funnits i tio år. Hela tiden har idén varit densamma. Bolaget vill ta det roliga med att tippa på sportresultat och jämföra med polarna eller syskonen utan den så ofta destruktiva inblandningen av pengar. Tippa för att det är kul, helt enkelt. 

”Att sia om framtiden är en väldigt rolig umgängesform som förhöjer upplevelsen av ett idrottsevenemang men som utvecklats till något sunkigt och farligt. Spel och betting-branschen har kidnappat det roliga i en hänsynslös jakt på pengar och spelberoende har blivit en folksjukdom”, säger en av grundarna Max Ahlborn.

Han kommer närmast från AI Sweden men har ett fullspäckat CV sedan tidigare. Han var med och startade Acne Digital, har varit vd för B-Reel i New York, jobbat på regeringskansliet samt haft titeln kommunikationschef på ellastbilarna Volta Trucks. 

De två andra i grundargänget är Adam Springfeldt, med flera roller i Acne-koncernen bakom sig, och Martin Sjöström, som också varit på Acne och dessutom haft topposter på Björn Borg, Swedish Hasbeens och H&M:s Afound. 

Det hela började som ett excelark på Acne för interntippning ett fotbollsmästerskap, standard på många arbetsplatser när semestern närmar sig. Nästa mästerskap blev det en intern sajt. Därifrån växte det – mästerskap för mästerskap. Sajten öppnade för allmänheten. Några hundra användare blev några tusen. Idag har Copabet 125.000 registrerade användare – och har inte lagt en krona på marknadsföring. 

”Det är det som är det härliga, att det finns en inbyggd viral mekanism”, säger Max Ahlborn.

”Startar man en grupp för sina vänner eller på jobbet så kommer en stor del av de som är med i den att starta ytterligare en ny grupp med sina vänner, sitt fotbollslag eller på jobbet.”

Ny era

I samband med att bolaget fyller tio år så börjar en ny era, kan man säga. Max Ahlborn går in heltid i företaget tillsammans med ett litet team utvecklare, bolaget lanserar en ny och förbättrad plattform till sommaren och Copabet tar in drygt 4 miljoner kronor i riskkapital, det första externa kapitalet hittills.

Rundan leds av ängelinvesteraren Rickard Karlqvist, med huvudsaklig bakgrund inom förnyelsebar energi. Även David Orlic, Volontaire-grundaren som startat flera inkluderande plattformar som Järvaveckan och Anyone, är med och skjuter till pengar. 

Det finns också planer på att expandera tjänsten, från fotbollsmästerskap och Sverige till ligaspel, flera sporter och världen som spelplan. 

”Tänk dig, cricket i Indien, rugby i Australien eller collegebasket i USA! Möjligheterna är nästan oändliga.”

En konkret idé, inför framtida ligaspel som till exempel Allsvenskan eller Premier League, är att även introducera lagtävlingar där supportrar kan tävla lag mot lag i hur bra de tippar.

Hade det på känn

”Det är nu vi startar bolagsbygget på riktigt. Tidigare har det varit en tjänst som vi drivit med ideella krafter", säger Max Ahlborn.

Att satsa en gång vartannat år – eller varje år som det är sedan damfotbollen inkluderats – har inneburit att Copabet kunnat bygga sin sajt i ett skönt tempo. 

"Vi har bootstrappat och låtit saker och ting mogna i egen takt under en tid som präglats av VC-hets och hysterisk growth hacking. Vi är stolta över att vi lyckats resa kapital just nu, när andra har svårt eller tvingas lägga ner. Jag tror att vi börjar vår resa från en stark och sund position som bolag", fortsätter Max Ahlborn.

Hade du på känn där för tio år sedan att det här kunde bli något du skulle satsa helt och fullt på?

”Jag har faktiskt haft det på känn, det hade jag redan för tio år sedan. Det har varit en dröm att kunna ägna sig åt den här idén som vi tror att det finns en så stor potential i. I takt med att vi har vuxit så har det också blivit mer attraktivt för investerare.”

Copabet tjänar pengar huvudsakligen genom en freemiummodell. Det är gratis att gå med men för premiumtjänster, till exempel att vara med i många grupper eller ha många medlemmar i en grupp, så kostar det. Ett annat intäktsben som man ser framför sig är annonsaffären och sponsrade grupper och samarbeten, där varumärken kan skapa grupper och där det kan finnas en vinst i potten. Det har man redan testat med bland andra sportbarkedjan O’Learys.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer