Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

De vill hjälpa e-sportare att tjäna pengar - med sin nya app

Artikel bild

Entreprenören Mikael Jansson och AIK:s tidigare styrelseordförande Per Hägerö vill ge fans insyn i favoritlagens vardag.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Det finns mängder av alternativ för idrottsklubbar och kända personer att nå ut till sina fans idag: live-videos på Facebook, bilder på Instagram och korta filmklipp på Snapchat - bara för att nämna några.

Men majoriteten av dessa alternativ genererar i dagsläget inga större intäkter till innehållsskaparna. Istället är det framför allt plattformarna själva, exempelvis Facebook, som kapitaliserar på innehållet.

Det vill startupen 123on vända på med sin nya app.

”Idag är sociala medier framför allt en kostnad för klubbar och lag och ger inte tillräckligt bra insikt i den faktiska målgruppen”, säger Mikael Jansson, vd och grundare av 123on.

Appen som bolaget har utvecklat, som också heter 123on, är en plattform där innehållskapare (klubblag, kändisar, varumärken) kan lägga upp videoklipp, streama video live och chatta med sina följare – mycket i likhet med hur exempelvis Facebook-sidor idag fungerar. 

Men till skillnad från Facebook låter 123on innehållskaparna ta del av majoriteten av intäkterna som skapas via bland annat annonser på plattformen, förklarar Mikael Jansson.

”Jag skulle säga att vår paketering är det som gör appen unikt. Vi har tagit fram ett verktyg som gör det enklare att kommunicera med sina fans i realtid. Dessutom slussar vi vidare trafik till publisherns andra plattformar. Så vi konkurrerar egentligen inte med Facebook, utan är snarare ett komplement”, säger han

Inlednignsvis kommer 123on satsa på att ingå partnerskap med lag inom det snabbväxande segmentet e-sport. Man har bland annat precis gjort klart med det kvinnliga CS:Go-laget LGB.

”Det är verkligen ett spännade territorium som växer, med en fantastisk målgrupp.”

Enligt Mikael Jansson för bolaget även diskussioner med ett flertal andra, större aktörer. Även inom mer traditionella sporter, så som fotboll.

”Vi har ganska mycket trådars ute globalt. Men e-sport är det initiala fokuset.”

I dagsläget är 123on en förlusttyngd verksamhet. 2014 redovisade bolaget en förlust på 5,8 miljoner kronor, med en snudd på obetydlig omsättning. Verksamheten har istället finansierats med riskkapital, totalt 15 miljoner kronor.

Enligt handlingar på Bolagsverket rör det sig om pengar från bland annat investmentbolaget Värde Invest, som drivs av den tidigare SAS-chefen Mats Lönnqvist, samt Dynamic Ventures.

”Pengarna kommer från änglar som funnits i mitt nätverk, som kanske inte är traditionellt änglar. Vi har så vi klarar oss just nu, det är ingen panik. Men vi kommer att gå på mer offensivt nu.”

Som en del av den offensiven har Mikael Jansson nyligen rekryterat Per Hägerö som CTO.

För den som kan sin fotbollshistoria var han under åtta år, fram till 2014, styrelseledamot och det sista året styrelseordförande, i AIK Fotboll. 

Per Hägerö menar att det finns stor potential för fotbollsklubbar att utveckla nya intäktskanaler med hjälp av innehållsskapande.

”Med hjälp av den här typen av tjänst kan fotbollsklubbar bygga en tätare relation med sina fans och då fans över hela skalan från de som har ett stort engagemang till sitt lag till dem som har ett mindre engagemang till sitt lag”, säger Per Hägerö och fortsätter:

”Det saknas idag och klubbar har svårt att driva verksamheten med lönsamhet utan internationellt cupspel och spelarförsäljningar. Så den här tjänsten gör att klubbarna kan öka sin lönsamhet substantiellt”

Är det här någonting du själv saknade under din tid som styrelseordförande i AIK Fotboll?

”Absolut, att skapa intäkter från digitala medier var ett prioriterat område som det då inte fanns bra verktyg för. Likaså var det prioriterat att skapa förutsättningar för att våra partners och sponsorer skulle få högre avkastning på sina investeringar, om vi kunde höja deras försäljning så skulle de också kunna investera ännu mer i AIK som då i slutändan skulle innebär mer investering i sporten.”

Läs mer