Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Storytel

I huvudet på toppentreprenörerna: Så byggdes några av de snabbast växande techbolagen i nutid

Bakom varje stor entreprenör finns en stark historia. En historia som i många fall ligger till grund för och förklarar drivkrafter som varit avgörande för entreprenörens – och bolagets – framgångar.

Det går att studera sig till framgång och fina titlar inom många områden. Men för att bli en stark techentreprenör krävs ofta egenskaper utöver de du får i skolbänken. Egenskaper som tävlingsanda, mod och en stark vilja att åstadkomma eller förändra något – med ett högre syfte än att ”bara” tjäna pengar.

”Även om pengar är en stark drivkraft i början av många entreprenörers karriärer så minskar det som incitament i takt med att visionerna blir större”, säger Jon Mauno Pettersson, vd på Breakit och medförfattare av boken ”Sveriges nya miljardärer”, där man träffat och granskat några av nutidens mäktigaste techentreprenörer inom olika branscher, däribland Sebastian Siemiatkowski (Klarna), Daniel Ek (Spotify), Sara Wimmercranz (Footway och Backing Minds), Pär Svärdson (Adlibris och Apotea), Stina Ehrensvärd (Yubico) och Jacob de Geer (Izettle).

Boken ger, enligt Jon Mauno Pettersson, en inblick i hur det nya näringslivet ser ut och fungerar.

”Techbranschen i Sverige är ett fenomen. Vi ville fånga upp vilka människorna är som utmanar gamla spelregler i näringslivet, och vad som driver dem. Här ligger ofta intressanta faktorer och bubblar i bakgrunden.”

Inspireras av några av våra främsta toppentreprenörer! Som Breakitläsare får du just nu 50 % rabatt under 3 månader hos Storytel om du tecknar ett premiumabonnemang. Läs mer och teckna ditt abonnemang här!

”Affärsvärldens Zlatan”

Att med lätthet vifta undan hinder och – ofta utan att blinka – ta sig an de utmaningar som kommer i sin väg är ett klassiskt drag hos många framgångsrika techentreprenörer. Det är också ofta ett hålrum, en tidigare kamp, orättvisa eller utmaning utöver det vanliga som stärkt pannbenet och tänt deras till synes osläckbara gnista. Här lyser begreppet ”bekvämlighet” med sin frånvaro.

Några den beskrivningen passar väl in på är två av landets mest nytänkande entreprenörer: Saeid Esmaeilzadeh och Ashkan Pouya. De kom båda som flyktingar till Sverige i tidig ålder. Senare byggde de tillsammans ett företagsimperium värt miljarder, för att därefter grunda flertalet bolag på varsitt håll. Duon har av finansmannen Anders Wall kallats ”affärsvärldens Zlatan”, och i boken ”Miljardmakarna” får vi följa med på deras resa och inspireras till nya sätt att se på företagande, kreativitet och framgång.

”Utöver historien i sig finns en hel del affärstekniska lärdomar som jag hoppas att många får nytta av”, säger Ashkan Pouya.

Det handlar om att vara visionär och samtidigt pragmatiskt lagd

Han resonerar vidare att ett liv som entreprenör är allt annat än stillsamt.

”Ju bättre emotionell stabilitet du har desto lättare kommer du att kunna hantera en entreprenörstillvaro.”

På frågan om vad de entreprenörer som lyckas har gemensamt svarar Ashkan Pouya snabbt:

”Det handlar om att vara visionär och samtidigt pragmatiskt lagd – med ett superfokus på målet. Att omedelbart kunna omvärdera och ställa om när du får ny information eller om det sker förändringar på marknaden är också avgörande.”

Driven av demoner?

Under två år följde Walter Isaacson vår kanske mest extrema techentreprenör någonsin – Elon Musk. Walter iakttog och intervjuade Musk själv, hans släkt, vänner, medarbetare och motståndare. Resultatet av Isaacsons jobb skildrar allt från triumfer till katastrofer under Musks vilda framfart med allt från elbilar och excentriska AI-satsningar till köpet av Twitter – som han döpte om till X.

Elon Musk utmanar och spränger gränser många inte kommer i närheten av ens i sin vildaste fantasi. En tuff uppväxt präglar även Musks första del av livet. Frågan Isaacson ställer sig är om de demoner som driver Musk helt enkelt är det som krävs för att driva extrem innovation?

Kopplingar, drivkrafter och timing

Ytterligare en vanligt förekommande nyckel till entreprenöriell framgång är kontakter – och förmågan att knyta dessa. Det har också varit en relevant pusselbit under streamingjätten Spotifys framfart. Du som vill grotta ner dig i hur två entreprenörer – Daniel Ek och Martin Lorentzon – lyckades övertyga skivbolagen om att ge bort sin musik gratis – eller deras vision om att rädda en musikindustri i kris – hittar svaren i boken Sagan om Spotify.

Många av våra största techentreprenörer har starka historier fulla av viktiga lärdomar i bagaget. Vill du förstå kopplingarna, bakgrunden till drivkrafterna och kraften i rätt timing kopplat till framgångsrikt entreprenörskap – eller bara få en rejäl portion inspiration – hittar du en rad böcker på området att lyssna på eller läsa hos Storytel.

Just nu får du som läser Breakit 50 % rabatt under 3 månader hos Storytel om du tecknar ett premiumabonnemang. Läs mer och teckna ditt abonnemang här!

Läs mer