För tolv år sedan satte Peter Mangs skräck i Malmö. Han kallades den nya lasermannen och dömdes till livstids fängelse för två mord och åtta mordförsök.
Nu har en närbild av Peter Mangs ansikte, där den dömde mördaren tittar rakt in i kameran, tapetserats på gator och torg i Malmö. Det är reklam för Viaplays dokumentärsatsning ”Mangs”.
Men marknadsföringen har väckt starka reaktioner bland Malmöbor. Författaren och debattören Nicolas Lunabba kallar det ”så in i helvete omdömeslöst och okänsligt” på sin Instagram.
Flera andra användare på plattformen kallar reklamen för ”osmaklig” och ”brutal”.
P4 Malmöhus har pratat med Malmöbor som säger att reklamen är obehaglig.
I ett mejl Breakit skriver Viaplays presschef Susanne Nylén:
”Vi hoppas och tror att allmänheten som ser denna annonsbild runtom om i Malmö och övriga Sverige har förståelse för att det är en dokumentärserie som vi marknadsför och att vi inte på något sätt försöker glorifiera Peter Mangs eller hans hemska gärningar. Vi beklagar ifall någon tagit illa vid sig av denna kampanj och tar självklart med oss detta i utvärderingen framåt.”
Den kritiken som nu har fått handlar inte bara om glorifiering utan att Malmöbor tar illa vid sig av att behöva titta på en närbild på Peter Mangs ansikte på gator och torg – vad säger du om det?
”Vi vill inte på något sätt väcka anstöt och beklagar om så är fallet.”
Tänkte ni på det i utformningen av annonsen?
”Kampanjer handlar ofta om direkt igenkänning, att man ska förstå vad det handlar om, och denna dokumentär handlar om Peter Mangs. Hans ansikte syns på många andra sätt i samhället också i nyhetsrapportering till exempel och på löpsedlar.”
Det är också många som säger att de tar illa vid sig av kampanjen i detta nu. Påverkar det marknadsföringen?
”Nej, kampanjen kommer att pågå som planerat.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.