Sök

Outsourcades från Klarna – larmar: Folk får vänta en månad på hjälp

Klarnafintech

Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna. Foto: TT

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

De flyttades från Klarna till Foundever i november och varnar nu för att mängden ouppklarade ärenden växer hos fintechjätten.

Sedan Klarna outsourcade över 700 tjänster förra året, lejonparten inom kundservice, så har antalet ärenden från kunder och handlare vuxit kraftigt, rapporterar Sifted.  

Som det är idag så kan en handlare som har ett problem behöva vänta upp emot en månad på hjälp, enligt interna dokument. 

”På grund av bristen på [fungerande] processer så är jag ganska säker på att Klarna inte skulle klara av en granskning om den skedde imorgon”, säger en av de tidigare Klarna-anställda som nu arbetar på kundtjänstbolaget Foundever som sköter Klarnas kundtjänst.

Det var i november som majoriteten av de 500 berörda i personalen flyttade från Klarna till Foundever. De två anställda som Sifted har pratar om säger att ett problem de har är att de saknar access till Klarnas system. 

”Vi är inte längre i kontakt med Klarna direkt”, säger en källa. 

”Så det gör det oerhört långsamt.”

Enligt en källa så har arbetsbördan på grund av upplägget ”nästan tredubblats”.

Uppgifter till Sifted gör gällande att värst är läget när det gäller mängden ouppklarade ärenden i Storbritannien, Belgien, Nederländerna och Frankrike och att där rör de flesta mindre handlare. 

Klarna har avböjt att kommentera uppgifterna. 

LÄS ÄVEN: Klarna-grundaren ber om ursäkt: “Hör gärna av dig direkt till mig”

Läs mer