Sök

Malmöbolaget gör smarta glasögon – men inte som techjättarna

XocchialiTechHårdvara

Grundarteamet bakom Xocchiali. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Xocchiali är Malmöstartupen som ska lyckas med det som techjättarna kämpat med i ett decennium med blandat resultat. De står bakom en ny typ av smarta glasögon. Men skillnaden mellan säg Google Glasses och Xocchialis glasögon är att det skånska techbolaget har tagit en helt annan approach till hur man gör smarta brillor.

Xocchiali gör smarta glasögon som även kan bäras av helt vanliga glasögonbärare, en ny nisch på marknaden där de stora amerikanska techjättarna försöker etablera dominans. Malmöstartupens idé är att utgå från den vanliga bågen och göra den smartare – utan att kompromissa med designen eller komforten.

Xocchiali – som uttalas ungefär sock-i-ally – är en sammanslagning mellan det italienska ordet för glasögon och UX. Kombinationen är som tidigare nämnt mixen mellan mode och teknik. Det är en av flera kopplingar till Italien. 

”Jag har faktiskt ett italienskt efternamn”, säger Xocciali-grundaren Günter Alce

”Även om jag inte är italienare.”

Han berättar att namnet kommer från en häst som hans farfars farfars far fick – och vars namn betyder älg. Det har ingenting med smarta glasögon att göra men är en passus för bra för att låta vara oskriven. 

Günter Alce är biträdande universitetslektor vid Lunds tekniska högskola och ingår i en grundarkvartett tillsammans med Pål Borge, Sarandis Kalogeropoulos och Paul Johansson. Samtliga fyra har sin bakgrund inom konsumentelektronik från bland annat Ericsson, Nokia, Sony och Kronaby. 

En del av idén till Xocchiali kom faktiskt när Günter Alce själv behövde glasögon för ett par år sedan. Han hade testat techjättarnas smarta glasögon förut och funnit att de antingen var obekväma, framtunga eller helt enkelt var uttröttande med sin smarta skärm bara centimeter från pupillerna. 

Frågan var också: Vem skulle bära dem? Och skulle de som redan har synfel bära glasögon på glasögon för att få ta del av den tekniska innovationen?

”Vi vill också vända oss till glasögonbärarna”, säger Günter Alce och nämner att mer än varannan svensk sållar sig till den skaran. 

Väljer bort teknik

Xocchiali satsar både på egna glasögon och B2B. Det betyder att företaget satsar på att sälja in sin teknik till glasögontillverkare och designers. Responsen har hittills varit bra. Branschen tycks ha längtat efter att vara med i ett tekniksprång, enligt medgrundaren. 

Xocchialis teknik kan gömmas i skalmen. Det syns inte att man har smarta glasögon. Med glasögonen kan man till exempel ta emot meddelanden och få dem upplästa av brillorna. En annan praktisk grej är att man kan använda glasögonen som kompass och för att skanna av det man har framför sig.  

När Breakit pratar med Günter Alce är det tydligt att det finns en lång lista av funktioner som de skulle kunna inkorporera i produkten men som man än så länge valt bort. Meddelanden syns till exempel inte på skärm på glaset, utan bara som en lite färgping i periferin som sedan kan läsas upp – så man inte blir störd under till exempel bilkörning. 

”Vi är försiktiga med vad vi lägger till”, säger Günter Alce. 

Han säger att bolaget både håller ögonen på betalningar och hälsodata som potentiell ny teknik. 

”Vi håller koll på displayer men jag tycker fortfarande att det tar för stor plats. Eye tracking är också en sådan grej som vi håller koll på. Vi skulle kunna lägga till kamera om vi vill men det är känsligt ännu så vi håller det utanför. Kanske kan det bli intressant med radarsensorer så man kan detektera om det är någonting framför sig.”

Även larmfunktion skulle kunna vara en framtida funktion, att glasögonen skulle reagera till exempel om en person föll ihop plötsligt. 

Günter Alce säger att han inte ser Google och Meta som direkta konkurrenter. De satsar på att användaren ska befinna sig i en annan värld, inte förhöja den verkliga världen. 

”Våra är mycket mer vardagliga". 

Första i inkubatorn

Xocchiali är det första bolaget i Sandberg Developments inkubatorsprogram (bolaget har tidigare gått in med 30 miljoner i duschutmanaren Orbital Systems). 

Förutom att backas av Sandberg har så har man inlett samarbete med det italienska glasögonmärket RWP Milano. Frukten av det samarbetet kommer att visas upp på glasögonmässa MIDO i Milano i februari.

Stefan Persson är vd på Sandberg Development.

"Vi är glada att ha med Xocchiali i vår inkubator och är imponerade över hur de lyckats skapa en design som inte bara säkerställer en avancerad teknisk upplevelse utan också en bekväm och stilfull accessoar. Xocchiali har lagt grunden för en ny era inom smarta glasögon som möjliggör för användarna att integrera digitala informationselement i sin fysiska omgivning på ett enastående sätt.”

Xocchiali är fortfarande i startgroparna och har inte fått igång omsättningen ännu. I det senaste bokslutet för 2022 omsatte bolaget runt 200.000 kronor med ett resultat på minus 1,3 miljoner kronor. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer