Två miljoner aktiva hästtjejer kan inte ha fel: Svenskproducerade Star Stable är i dag det överlägset största hästspelet online. Resan till toppen har i stor utsträckning skett organiskt:
”Vi sticker ut som den primära MMORPG:n (Massive Multiplayer Online Role Playing Game, eller på svenska: onlinerollspel) som riktar sig mot hästintresserade tjejer. Användarna uppskattar den sociala interaktionen i vår levande community och de regelbundna uppdateringarna kring hästupplevelsen som vi erbjuder”, berättar Michael van der Looij.
”En stor del av vår tillväxt har varit organisk. I dag är vi väletablerade i västra Europa och har en stor andel spelare i Östeuropa. Men USA är vår största marknad och där ser vi fortsatt störst tillväxtpotential.”
Kunderna betalade fem procent av vad våra andra kunder gör
Men att rikta sig mot en ung och global målgrupp har också inneburit utmaningar för det växande svenska företaget. Tusentals och åter tusentals transaktioner, i olika valutor, ska hanteras på ett tryggt och förtroendeingivande sätt. I en tid då valutakurser kan svänga rejält på kort tid har det lett till en del dråpliga situationer.
Vill du veta mer om valutarisk eller hur Nordea kan automatisera er valutahantering? Maila till markets.se@nordea.com
”Vi exkluderar nästan inga länder i vårt erbjudande och har därför en del små marknader, som självklart kommer med en del utmaningar. I Turkiet upptäckte vi att kunderna betalade fem procent av vad våra andra kunder gör – mestadels drivet av att valutan försvagats med 80 procent mot den svenska kronan de sista fem åren."
Med Nordeas teknik har vi mycket mer avancerade möjligheter
För att ta nästa steg i tillväxtresan har Star Stable nu inlett ett partnerskap med Nordea Startup & Growth, Nordeas specialistenhet som stöttar skalbara impact- och techbolag med framstående banktjänster, bland annat med hjälp av teknik som Nordea utvecklat till några av Sveriges största techbolag, för att hantera betalflöden, valutor, saldon och bokföring automatiskt.
”Valutahantering har alltid varit en viktig faktor för oss. 90 procent av våra intäkter är utländsk valuta. Det mesta vi får in är dollar och vi har alltid försökt hantera våra intäkter på ett optimalt sätt. Med Nordeas teknik har vi mycket mer avancerade möjligheter, vi kan effektivisera vårt betalsystem och begränsa vår exponering mot valutornas svängningar”, säger Michael van der Looij.
”Att ha Nordea i ryggen under vår resa känns väldigt bra. Från dag ett när vi var i kontakt med dem behandlade de oss som att vi var en av deras största klienter, och att de har en stor internationell närvaro känns tryggt.”
Så många slutför inte köp om en lokal valuta saknas
Kristoffer Jansell, Director på Nordea Markets, menar att automatiserade processer och lokala valutor kan vara en avgörande framgångsfaktor för bolag som Star Stable.
”En tredjedel av konsumenterna struntar i att slutföra köpet om de inte erbjuds en lokal valuta, och 90 procent av alla konsumenter vill ha det alternativet enligt undersökningar. Hur ska man veta om veckopengen i pesos eller renminbi räcker till ett spel som kostar ett visst antal amerikanska dollar? Star Stable är aktiva i många länder där det inte är helt tydligt och självklart vad man kan göra rent valutamässigt på grund av stränga regelverk, och många nordiska banker satsar inte på dessa marknader.”
”Nordea gör tvärtom: Vi storsatsar och vill stötta våra kunder i deras globaliseringsresa. Som Nordens största bank har vi både kundunderlaget och kompetensen för att backa upp en sådan satsning. Nya marknader kommer självklart med nya arbetsuppgifter och risker, men det ska inte vara ett hinder! Mitt team på Nordea Markets hjälper kunder att automatisera processer, så att man i stället kan fokusera på värdeskapande frågor. Tillsammans med Startup & Growth kan vi göra stor skillnad för tillväxtbolag. Och vill du veta vad det bästa är? Vi är open for business”, avslutar han.
Driver du ett snabbväxande techbolag? Läs mer om hur Nordea Startup & Growth kan stötta er!
3 tips när du växer internationellt:
• Skapa en känsla av lokal anknytning: Ta in kompetens som har kunskap om och en koppling till marknaden du expanderar på.
• Hitta rätt chef för varje marknad: Viktigt att personen i fråga har kompetens om såväl produkt som marknaden.
• Bygg rätt struktur, inte minst för valutahandel: Det handlar till exempel om att förstå hur bolagets flöden ser ut, att säkra valutakurser, undvika onödiga transaktionskostnader och att veta vilka valutor man ska hålla och vilka man ska växla i olika lägen. Ta hjälp!