Sök

Temu vill få svenska varumärken – planerar storsatsning utanför Kina

Temuehandel

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Temu lovar sina användare “shopping som en miljardär”. Nu vill den kinesiska ehandelsplattformen se om det är något som lockat europeiska och amerikanska säljare.

Den kinesiska shopping-plattformen Temu har marknadsfört sig aggressivt runtom i världen och även i Sverige sedan lanseringen 2022. I sociala medier har svenska användare bland annat möts av budskapet att “shoppa som en miljardär”, vilket främst verkar syfta till att det som säljs på Temu är väldigt billigt och att man därför kan köpa mycket. I sociala medier har så kallade hauls, där användare visar upp sina köp varit vanliga – men också besvikna kunder.

Temu har också hamnat i bråk med lågpriskollegan Shein, stämt bolaget och anklagat dem för maffialiknande metoder. Här i Sverige kunde vi på Breakit avslöja att flera svenska bolag har utnyttjats i falska annonser på Temu. Kunder som googlat på exempelvis Adoore, Revolutionrace eller Zeeksack har fått upp annonser från Temu trots att de aktuella bolagen inte alls säljer via plattformen.

“Vi är sannolikt inte heller det enda varumärket de gör så här mot”, skrev Zeeksack-medgrundaren David Brudö till Breakit i samband med granskningen. 

Frågan är om de svenska varumärkena då kan tänka sig att sälja via Temu. Idag meddelar bolaget via ett pressmeddelande att de planerar att öppna upp sin marknadsplats för europeiska och amerikanska säljare.

”Att öppna Temu-marknaden för amerikanska och europeiska säljare innebär betydande fördelar. Det kommer att bredda vårt redan omfattande produktsortiment och göra det möjligt att erbjuda ännu mer variation och ett större utbud av prisvärda produkter till våra kunder”, säger en icke namngiven företrädare för Temu i pressmeddelandet.

“Dessutom kommer vi genom att skicka varor från lokala lager avsevärt förkorta leveranstiderna. Detta förbättrar den övergripande shoppingupplevelsen med snabbare och mer effektiv leverans.”

När plattformen planerar att öppna upp för säljare utanför Kina framgår däremot inte. Enligt företaget själva är inte alla detaljer kring expansionen klara ännu.

Temu är en marknadsplats med bas i Boston i USA, men det ägs i sin tur av kinesiska Pinduoduo som 2023 flyttade sitt högkvarter till Dublin i Irland. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer