Sök

Backas av Jens Lapidus och Pär Lernström – nu ökar The Resort Co omsättningen: “Ett tufft år”

The Resort Co.e-handel

Joakim Blom, Carl von Wachenfeldt och Mattias Adolfsson, grundarna av The Resort Co. Foto: Andreas Johansson.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

The Resort Co har brutit igenom bruset med sina frottékläder – och fått med sig en rad kända profiler som klivit in i bolaget.

Nu ökar omsättningen och uppstickaren siktar på mer tillväxt i år. Men utmaningarna är inte långt borta.

“Det har varit ett tufft år makroekonomiskt och man har inte fått så mycket gratis”, säger medgrundaren Carl von Wachenfeldt.

“Det är fullt upp”

Citatet kommer från Carl von Wachenfeldt, medgrundare och vd på The Resort Co.

Han befinner sig på kontoret i Stockholm när Breakit når honom på telefon, nyligen hemkommen från några dagar i Paris. 

“Det har varit Paris Fashion Week, där vi träffar befintliga och potentiella återförsäljare och visar kommande kollektioner för införsäljning”, säger han.

För några år sedan grundade han e-handelsbolaget, som blivit kända för sina frottéplagg, tillsammans med Joakim Blom och Mattias Adolfsson

Förra året fyllde de på kassan med närmare 2 miljoner kronor. Kapital kom bland annat från tv-profilen Pär Lernström och författaren Jens Lapidus. Med i rundan var även Tom och Henrik Ljungqvist, kända som musikduon Jung, samt bröderna Alireza och Babak Etemad, som tidigare investerat i bolag som Juniper och By Banoo.

Nu är The Resort Co snart redo att lägga korten på bordet för det gångna året.

“Det känns jättebra, vi är supernöjda. Det har varit ett tufft år makroekonomiskt och man har inte fått så mycket gratis. Men vi gör en tillväxt på över 100 procent och har landat ett gäng fina återförsäljare och nått våra mål”, säger Carl von Wachenfeldt.

Breakit har tidigare rapporterat om att bolaget omsatte 2,4 miljoner kronor under 2022 och att målet för 2023 var att omsätta över 5 miljoner kronor. 

Blev det så? 

“Siffrorna är inte helt klara än, men omsättningen blir där i krokarna. Vi är jättenöjda.”

Resultatet för fjolåret ligger i linje med året innan, en vinst på runt 30.000 kronor, berättar han. 

“Vi har investerat mer i marknadsföring, gjort ett större varumärkesarbete, flyttat vårt lager och registrerat varumärket i några nya länder. Strategiska engångskostnader. Vi känner inte att vi behöver göra några storvinster just nu utan vi investerar i att fortsätta bygga varumärket och utveckla våra kollektioner”, säger Carl von Wachenfeldt.

I år fokuserar bolaget på fortsatt tillväxt och att växa varumärket och utveckla kollektioner. 

Funderar ni på att ta in mer kapital?

“Vi söker inte kapital just nu men vår tillväxtresa har bara börjat så det sannolikt att vi kommer ta in pengar någon gång i framtiden för att kunna optimera tillväxten.”

Hur når ni ut?

“En hel del genom annonsering, såklart mycket i sociala medier. Men jag tror att nyckeln till att det har gått bra är att vi har fått bra genomslag i modepress och livsstilsmagasin. Exempelvis GQ och Business Insider.” 

Vd:n ser hoppfullt på året, men menar samtidigt att utmaningarna från förra året, som grundar sig i att konsumenterna är mindre köpstarka än tidigare, ännu inte försvunnit helt. 

“Det kommer nog att fortsatt vara en trög ekonomi, men förhoppningsvis kommer det att släppa i alla fall lite i år. Men det är klart att det är en utmaning i det här klimatet att övertyga kunderna om att det är värt att lägga lite extra pengar på vår produkt och inte på billigare alternativ.” 

“Vi är inom premiumsegmentet och satsar mycket på kvalitet och har all produktion i Europa, och behöver därför ta lite mer betalt. Så vi måste få kunderna att förstå att det är värt att betala för kvalitet ändå”, säger Carl von Wachenfeldt.

Hur ser du på konkurrensen? 

“Det är kul att det ändå finns ganska många svenska aktörer inom vårt segment, med tanke på klimatet här i Norden. Det känns som att alla hjälper varandra. Det finns någon typ av branschgemenskap.” 

Hur menar du att konkurrenterna hjälper varandra? 

“Vi är ju konkurrenter, men ändå inte. Vi tävlar om samma kunder till viss del, men många av oss har lite olika fokus och erbjuder inte exakt samma produkter. Men jag upplever att de bolag som har kommit längre på sin resa är ganska bjussiga med tips och kontakter, vilket de inte hade behövt vara”, säger Carl von Wachenfeldt.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer