Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Fick idén på högstadiet – nu gasar duon bakom Maggiore: “Startade med några tusenlappar"

John Wiktorsson och Vincent Lundin, grundare av varumärket Maggiore. Foto: Press.

Vincent Lundin och John Wiktorsson har brutit igenom bruset med sina kepsar i sammet – nu ökar de omsättningen och vill ta klivet till nya marknader.

“Fokus just nu är att utöka produktmängden, så att kunderna har mer att välja på, för alla är inte keps-människor. Därefter ska vi utveckla vårt nätverk av återförsäljare utomlands”, säger medgrundaren Vincent Lundin.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Kompisarna Vincent Lundin och John Wiktorsson hade inte ens hunnit börja gymnasiet innan de bestämde sig för att ge sig in i startupsfären. 

I nionde klass växte deras gemensamma intresserade för att designa kepsar. Men inte vilka kepsar som helst. Sammetsskärm och med motiv av “modern konst”, som Vincent Lundin, som nu är 19 år, kallar det var ett måste. Varumärket fick namnet Maggiore. 

Målgruppen: killar mellan 12 och 20 år. 

“Under hela gymnasiet jobbade vi med att släppa nya kollektioner och komma igång med försäljningen. Vi tog studenten sommaren 2023 och sedan dess har vi jobbat heltid med bolaget och har anställt en kompis på fulltid. Det är väldigt kul”, säger Vincent Lundin.

Bolaget, Wiktorsson & Lundin Invest, såg dagens ljus 2021. Under det första räkenskapsåret, som sträckte sig från juli samma år till slutet av 2022, omsatte bolaget 4,8 miljoner kronor med ett resultat på närmare 88.000 kronor. 

2023 ökade omsättningen till omkring 5,4 miljoner kronor, med ett något högre resultat än innan, enligt medgrundaren.

Hur har ni gjort för att nå ut?

“Det började med att det var kompisar som köpte kepsar. Sedan började vi annonsera på Facebook och Instagram och märkte väldigt snabbt att det var många som ville ha kepsarna. Vi började också med ett koncept av limited editions, och då hajpade vi upp kommande släpp och annonserade tid och dag när man skulle kunna gå in på hemsidan och köpa”, säger Vincent Lundin.

Sedan i somras har bolaget även börjat fokusera på återförsäljare, däribland Kidsbrandstore, NLYMAN och Hatstore.

Han sticker inte under stol med att sociala medier var av stor betydelse för att få igång verksamheten.

"I början var Instagram och Tiktok de kanaler som vi använde för att förmedla varumärket till våra kunder genom bilder och videor", berättar han.

Samma kanaler användes även för att skicka ut datum och tid för kommande släpp.

"Kontona på Instagram och Tiktok stod för 100 procent av vår försäljning de första ett till två åren. Men idag så har vi försökt att skapa fler försäljningskanaler såsom performance marketing, mailutskick och återförsäljare."

Men entreprenören hade viss erfarenhet innan de fick Maggiore att bryta igenom bruset. Innan duon fick idén om kepsarna, redan i sjunde och åttonde klass, ägnade de sig åt att sälja ringar och andra bijouterier genom dropshipping. Det vill säga att de beställde hem produkter direkt från fabriker i Kina, som de sedan sålde vidare i Sverige.  

“Då lärde vi oss om hur man sätter upp en hemsida och annonserar på exempelvis Facebook. Men när vi startade upp verksamheten med kepsarna var det första gången vi tog hem ett ordentligt lager och verkligen satsade.”

Sedan starten har kepsarna tillverkats i Kina. 

Har ni besökt fabriken någon gång?

“Nej, det har vi inte gjort. Men vi har planer på att göra det i år.”

Hur ska ni ta nästa steg framåt?

“Primärt så är det en breddning av sortimentet. I somras tog vi fram solglasögon. Nu har vi precis börjat ta fram kläder. Och det gör vi för att det är många kunder som har frågat om just de produkterna.” 

“Så fokus just nu är att utöka produktmängden, så att kunderna har mer att välja på, för alla är inte keps-människor. Därefter ska vi utveckla vårt nätverk av återförsäljare utomlands.”

Bolaget har finansierats organiskt sedan starten. Intäkter från sålda kepsar har bekostat nya kollektioner. 

“Vi hade ett startkapital om några tusen kronor när vi gick i skolan. Men vissa gånger har man behövt gå in med egna pengar i bolaget också.”

Har ni tänkt på att ta in riskkapital?

“Vi har funderat på det. Men som den ekonomiska situationen ser ut just nu i samhället så känner vi att det är dålig tajming, i och med att vi inte behöver det för att fortsätta växa. Det är klart att det hade varit en trygghet att få in en investerare, men det är inte det vi fokuserar på just nu”, säger Vincent Lundin.

Vad är era största utmaningar just nu?

“Den största utmaningen är att få Maggiore till ett känt varumärke utomlands också, att öka varumärkeskännedomen på andra marknader. Nu säljer vi ganska mycket utomlands, men majoriteten av försäljningen är fortfarande i Sverige”, säger Vincent Lundin.

“Vi har också sett att annonskostnaderna har ökat mycket det senaste året. Och det var ju då vi började annonsera på riktigt. Så det har vi verkligen känt av.”

Hur ser du på konkurrensen? 

“Det är klart att det finns konkurrens, men vi har fokuserat väldigt mycket på kundupplevelsen från start, för att ge kunderna det där lilla extra. Varje limiterad keps vi släpper kommer i en fin sammetspåse och i en svart box med guldtext, som är unik till varje kollektion. Samma sak med våra solglasögon, som kommer i fina boxar så att kunderna verkligen känner att de får en extra bra upplevelse när de får hem produkterna.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer