Astrid Lindgren-koncernen gör som många framgångsrika bolag (Caia och Djerf Avenue för att nämna två) och skippar mellanhänderna för att rikta sig direkt till konsumenten. Det gör de med en nystartad e-handel som lovar att erbjuda marknadens mest omfattande sortiment av licenserade produkter kopplade till den populära barnboksförfattarens livsverk.
Den stora satsningen på e-handel är en del av koncernens strävan att inte bara expandera sin verksamhet på hemmaplan, utan även att etablera försäljning på nya marknader, heter det i ett pressmeddelande.
Särskilt den tyska marknaden är i fokus för företaget som säljer Pippi-pepparkakshus, Emil-tröjor och kuddar med motiv från Barnen i Bullerbyn.
”E-handel har funnits inom Astrid Lindgren-koncernen i över 20 år, då den initialt växte fram ur efterfrågan hos besökare i temaparken Astrid Lindgrens Värld”, säger Linnea Westerlund, som nu kliver på som vd för Astrid Lindgren Butiken AB.
”Satsningen på egen e-handel är ett viktigt strategiskt steg för Astrid Lindgren-koncernen i vår strävan att bli ännu mer framgångsrika i att sprida Astrid Lindgrens verk internationellt” , kommenterar Nils Nyman som är ordförande i Astrid Lindgrens Vimmerby AB och Astrid Lindgren Aktiebolag.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.