Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Astrid Lindgrens arvingar storsatsar på e-handel – gör som Caia och Djerf Avenue

Linnea Westerlund, vd Astrid Lindgren Butiken. Foto: Press/Montage

Genom att investera i egen e-handel hoppas Astrid Lindgren-bolaget öka lönsamheten – med samma modell som några av Sveriges mest framgångsrika shoppingsajter.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Astrid Lindgren-koncernen gör som många framgångsrika bolag (Caia och Djerf Avenue för att nämna två) och skippar mellanhänderna för att rikta sig direkt till konsumenten. Det gör de med en nystartad e-handel som lovar att erbjuda marknadens mest omfattande sortiment av licenserade produkter kopplade till den populära barnboksförfattarens livsverk. 

Den stora satsningen på e-handel är en del av koncernens strävan att inte bara expandera sin verksamhet på hemmaplan, utan även att etablera försäljning på nya marknader, heter det i ett pressmeddelande. 

Särskilt den tyska marknaden är i fokus för företaget som säljer Pippi-pepparkakshus, Emil-tröjor och kuddar med motiv från Barnen i Bullerbyn.

”E-handel har funnits inom Astrid Lindgren-koncernen i över 20 år, då den initialt växte fram ur efterfrågan hos besökare i temaparken Astrid Lindgrens Värld”, säger Linnea Westerlund, som nu kliver på som vd för Astrid Lindgren Butiken AB.

”Satsningen på egen e-handel är ett viktigt strategiskt steg för Astrid Lindgren-koncernen i vår strävan att bli ännu mer framgångsrika i att sprida Astrid Lindgrens verk internationellt” , kommenterar Nils Nyman som är ordförande i Astrid Lindgrens Vimmerby AB och Astrid Lindgren Aktiebolag.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer